יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 4, פרק 4: בין נשים לנשים

"Your problem is not my problem"

היחס בין גברים לנשים הוא אחד הנושאים הבולטים בסדרה, והוא מופיע לא מעט פעמים בפרקים השונים. אבל בפרק הרביעי של העונה הרביעית, אנחנו מגלים שיש מעין היררכיה חדשה גם בתוך חבורת הנשים.

הנשים בפרק מתחלקות לשני סוגים: אלו שהן אמצעי, שגברים משתמשים בהן להשגת המטרות ואין להן שום חשיבות או ערך משל עצמן, ואלו שכביכול עברו לצד "הגברי", נשים עצמאיות ופועלות בעולם כדי להגיע להישגים בעצמן ולא לספק שירות למישהו אחר. מה שמעניין הוא, שהיחס בין קבוצות הנשים מגיע לידי קנאה, התנשאות וחוסר הזדהות מוחלט.

בצד אחד נמצאות אליסון, טרודי, מייגן וג'ואן, בעוד פיי, ג'ויס ופגי נמצאות בצד השני.

אליסון
הפרק מתחיל בדיון על המגבלות בפרסום סיגריות. דיון שכנראה נמשך זמן רב מדי (ושנקטע על ידי המצאת שריפה שלא באמת התרחשה כדי לסיים את השיחה). דון ורוג'ר מנסים לפייס את לי גרנר, הלקוח מלאקי סטרייק, שכנראה נסער מהאפשרויות שנסגרו בפניו. בשיחה משתתפת גם אליסון, מזכירתו של דון, אך היא יכולה רק להקשיב לה ולתעד אותה. המכשיר שלה מאפשר רק הקשבה ולא דיבור, ולכן, כמה סמלי, היא מושתקת לחלוטין. גם אם היא תדבר, בצד השני לא ישמעו אותה (כפי שרוג'ר טורח לציין). מדי פעם אנחנו רואים שוט משותף של אליסון ודון, כדי להזכיר לנו את ההיסטוריה שעומדת ביניהם, ושתקבל התייחסות משמעותית יותר בהמשך הפרק.
באמצע השיחה, פגי ופיי נכנסות כדי לתאם עם דון את קבוצת המיקוד לקמפיין פונד. הן חולקות את הפריים עם אליסון, שיושבת, כבולה למכשיר הטלפון, בזמן שהן עומדות, וכבר נראה שיש ביניהן הבדל משמעותי. הקמפיין של פגי מדבר על סיפוק עצמי, מושג שכנראה היא יכולה להרשות לעצמה לדבר עליו, אך רוב הנשים בסביבתה לא קשורות אליו בכלל.

בסיום השיחה, אליסון רואה את התמונה של דון ואנה ומביעה התעניינות. היא מנסה להיות ידידותית וליצור אווירה טובה למרות המבוכה ששוררת ביניהם, אך דון עונה לה בחוסר סבלנות. היא מבחינתו כלי ולא בן אדם (לעומת זאת, אנה היא כנראה האישה היחידה שהוא אוהב בזכות עצמה).

בקבוצת המיקוד, אליסון נשברת ובוכה, כשדוטי המזכירה מתחילה דיון על גברים ויחסם לנשים, ואומרת את המשפט " נתתי לו הכל והוא לא נתן לי כלום". היא בורחת החוצה בהיסטריה, בעוד דון מתנועע בחוסר נוחות בכסא שלו שמעבר לזכוכית. אליסון בטוחה שפגי חוותה חוויה דומה בעבר, ובשלב הזה פגי שוכחת את האמפתיה, ועוברת לכעס: "הבעיה שלך היא לא הבעיה שלי", היא אומרת לה, ומוסיפה מיד "תתגברי על זה" קר ומרוחק. פגי שכחה את הנסיון האומלל שלה לפתות את דון ומתחושת חוסר האונים שליוותה אותה בימיה הראשונים בחברה, והיום היא כבר מתנהגת ומגיבה כמו שהיינו מצפים מהגברים בחברה.

נשים משני סוגים, משני צדדים, בשיחה שעוד תגרום לבלגן (צילום מהאתר הרשמי)


בסופו של דבר, אליסון מחליטה לעזוב. דון לוקח את שארית הכבוד שנשאר לה, כשהוא חושב שעדיף שהיא תכתוב את מכתב ההמלצה של עצמה. והגרוע מכל הוא, שהוא אפילו לא מבין למה זה רעיון כל כך נורא (שבגללו היא תוקפת אותו במשקולת נייר). אין לו שום הערכה לאליסון, הוא לא באמת יכול להתייחס אליה כמו לבן אדם והזלזול שלו כל כך טבוע בו, שבניגוד לפגי, כבר אין על מה להתפלא. דון מחליף אותה במזכירה זקנה בשם מיס בלנקנשיפ, ומונע מעצמו הסתבכות נוספת.

טרודי
טרודי היא הכלי לשימושו של פיט, כמובן. בפרק הזה היא מביאה לו תועלת בחיי המשפחה, בכך שהיא נכנסת להיריון ו"תהפוך אותו לאבא", כפי שהוא אומר מספר פעמים, ובנוסף, היא זו שאחראית להצלחתו העסקית – אביה הוא לקוח חשוב בחברה, ובזכותה פיט יכול לסחוט אותו כדי לקבל את כל התאגיד לידיו ולהגדיל משמעותית את התקציב. ללא ספק, פיט יוצא "גבר גבר" במשרד מכל הבחינות, אבל הכל מגיע אך ורק בזכות טרודי. פיט כמובן לא ממש מכיר בה או מעריך אותה על שום דבר שהיא עושה, ומעז להאשים את קן בכך שהוא מתחתן עם אשה ש"תסדר" אותו בחיים. עד כדי כך הוא לא מודע לעובדה שזה בדיוק מה שהוא עשה בעצמו.

ג'ואן ומייגן
במקומות שונים כבר נכתב שמייגן היא הגרסה החדשה של ג'ואן. מייגן היא המזכירה האטרקטיבית, הצעירה והרווקה, שנראית טוב יותר בכמה רמות מחברותיה המזכירות, בעוד ג'ואן, שהייתה הדמות הזו בעבר, היא כבר "נשואה וזקנה", כפי שקרוליין מנסחת זאת. ג'ואן הייתה רוצה מאוד להיות בצד של הנשים החזקות, אך היא נשארת לנצח בצד של המזכירה לשימוש גברי. הצפייה בקבוצת המיקוד מתרחשת במשרד שלה, אך היא לא "זוכה" לשבת מעבר לזכוכית כמו פיי ופגי, למרות שנראה שהיא מאוד רוצה. מייגן, לעומתה, נראית מרוצה מהמעמד שלה, עד שהיא הופכת להיות "המופע" שבו חבריה החדשים של פגי צופים בהשתאות. בובת ראווה מעבר לחלון שאין בה כלום מלבד מראה. "רוצה להצטרף אלינו?" פגי שואלת. "אני לא יכולה", עונה מייגן. אחת חופשייה לדרכה, השנייה כבולה לשולחן.

פיי
פיי היא דמות שונה מאוד מהנשים שבסביבה. היא דוקטור, היא עובדת בכירה והיא המומחית מבחוץ שכולם מחכים למוצא פיה. עם זאת, היא רוצה שהנשים האחרות ירגישו איתה בנוח, ולכן היא מנמיכה את עצמה בשבילן. היא מתנהגת כאילו שכחו ממנה ברשימת השמות, ממציאה סיפורים ומדגישה שוב ושוב עד כמה האירוע הזה אמור להיות נוח ואינטימי (אם כי כולן יודעות, מסתבר, שצופים בהן מאחורי זכוכית). פיי מחליפה בגדים ומסירה את טבעת האירוסין שלה, כדי לדמות לנשים האחרות ולא לאיים עליהן, אך בסופו של דבר, ברור שהיא לא מרגישה חלק מהן. למרות שהיא מנסה לקחת את השיחה לכיוון אסטרטגיית הפרסום של פגי, היא מצהירה ש"כל מה שהן רוצות זה להתחתן". היא, כמובן, לא חולקת איתן את הרצון הזה והיא מדברת על המזכירות כעל חבורת ילדות בכייניות וחסרות ישע.

יוצאות יחד למסע אל העולם שמחוץ למשרד. פגי וג'ויס (צילום מהאתר הרשמי)


פגי וג'ויס
פגי כבר מזמן עברה מלהיות המזכירה המפוחדת לקופירייטרית בטוחה בעצמה. היא חלק מהצוות הבכיר ואין לה שום קשר מקצועי עם המזכירות, מלבד העובדה שיש לה אחת בעצמה. היא יושבת בצד ה"נכון" של הזכוכית, שמעבר לה נמצאות המזכירות הפשוטות, והיא אחראית לקריאייטיב של פונד, כיוון שדון סומך עליה לחלוטין.

פגי פוגשת את ג'ויס, שעובדת בבניין, ושמביאה איתה רוח חדשה וחופשייה לחייה של פגי, והופכת למודל לחיקוי עבורה. השיחה הראשונה שלהן כוללת הצגה של תמונות עירום נשיות שהעורך של ג'ויס דחה, וכך פגי מתחילה לגלות עולם חדש. בעולם הזה גוף נשי יכול להיות אמנותי ולא פורנוגרפי (כלומר, כזה שעומד בפני עצמו ולא ככלי לשימוש גברי).למרות שפגי יודעת שהיא לא רכוש של אף אחד (אם כי החבר שלה "שוכר" את הואגינה שלה מדי פעם, כפי שהיא מציינת בצורה משעשעת ביותר), היא מוקסמת מהעולם החדש הזה, שהיא מגלה בזכות ג'ויס, זה שכולל את תרבות הנגד, את האמנות שלא מיוצרת בשביל כסף ואת החופשיות שבה בחורה יכולה להתחיל עם בחורה אחרת. העצמאות של פגי עולה שלב בפרק הזה. היא מנשקת את אייב מרצונה החופשי, למרות שיש לה חבר, היא רוכשת חברים חדשים ושונים והיא יוצאת לחוות את החיים שמעבר למשרד הפרסום. והיא עושה את כל זה, כי היא יכולה.

לקראת סיומו של הפרק, פגי מחכה למעלית עם חבריה החדשים. מעבר לדלת הזכוכית עומד פיט, עם גברים נוספים בחליפות. השניים מחליפים ביניהם מבטים, ולמרות המבוכה ששררה בין שניהם כשהתגלה שטרודי בהיריון, יש ביניהם מבט של הבנה. היא עומדת בעולם שלה, הוא עומד בעולם שלו ושניהם יודעים שהיא לא האשה מהסוג שהוא רוצה, והוא לא הגבר שיתן לה את החופש שהיא צריכה. 


נקודות למחשבה

- במכתב שאנה שולחת, היא משתמשת בשם "דון" ולא "דיק", כנראה כדי לא לגרום לסיבוכים במשרד

- כשדון מדבר על מגבלות בפרסום סיגריות, הוא מציין שאסור לצלם את המעשנים מלמטה, כדי שלא להאדיר את דמותם. בקטע הזה בדיוק, הוא מעשן ומצולם מלמטה.

- פיט על ההיריון: "זה מרגיש אחרת ממה שציפיתי". טרודי: "איך תדע איך זה אמור להרגיש?"

- למרות שפגי היא כביכול אשה עצמאית ומשוחררת, היא עדיין משתעשעת במדידת טבעת אירוסין. ומרגישה מבוכה כשדון שם לב לכך

- הרגע שבו פגי מציצה מהחלון מאחורי דון העצבני, הוא אחד המשעשעים בסדרה

- מי שמנקה את הרצפה במשרד הוא גבר שחור - להזכיר לנו שיש נחות יותר גם מאישה

- למרות שהוא ממש לא חף מהתנהגות שוביניסטית, דון הוא היחיד שנראה שמנסה לשנות את התפיסה הרווחת בפרק - נשים שרוצות רק להתחתן, זה מסר ששייך לשנת 1925 בעיניו. 

- בסיום הפרק אנחנו רואים את דמות האישה הדומיננטית בייצוג שונה לחלוטין: גבר זקן שתלוי לחלוטין באשתו שמביאה הביתה אוכל, ולשאלה שלו ("הבאת אגסים?") היא עונה בסמכותיות "נדבר על זה בבית!"



עתידות (ספוילרים, בלע"ז)
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

- מייגן מעשנת בפגישת קבוצת המיקוד. בעונה הבאה היא תהפוך למתנגדת עישון, ובעונה השישית תחזור להרגל. 

- אחרי המפגש המביך בין פיט לפגי לאור גילוי ההיריון, מצפה לנו מפגש כזה בין פגי לטרודי, בעוד שלושה פרקים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה