יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 3, פרק 13: לכל סיום יש התחלה חדשה

"You're not good at relationships because you don’t value them"

בפרק האחרון לעונה, חייו של דון דרייפר כפי שהכרנו אותם עד כה, מסתיימים. החברה נמכרת למקאן, בטי מבקשת להתגרש ודון צריך להתחיל ולבנות לעצמו חיים חדשים. הדרך להתחלה החדשה שלו עוברת בהשלמה עם טעויות העבר, בחינת ותיקון היחסים שלו עם הסובבים אותו.

קונרד הילטון הוא זה שמבשר לדון על מכירת PPL, ואיתה סטרלינג קופר, למקאן. הרכישה מאלצת אותו לוותר על שירותיו של דון, שנפגע מאוד מכך שאדם שכינה אותו "בן" זונח אותו ושאין ביניהם בעצם שום קשר אישי, אלא רק עסקים. בתגובה, הילטון אומר לו "את כל מה שיש לי, השגתי בעצמי", וזה משפט שכנראה נחרט בראשו של דון והוא נחוש בדעתו לשלוט בגורלו מעכשיו.

אחרי שאיבד את דמות האב, קוני, דון נזכר באביו האמיתי, שעזב את שותפיו לקואופרטיב החקלאי שלהם, כשהתנגד למכירת החיטה במחירי הפסד. זכר המצוקה הכלכלית וחוסר השליטה של אביו מעוררים אצלו את ההרגשה שנמאס לו לעבור בין מנהלים שמשחקים בו, והוא הולך אל ברט קופר, ומנסה לשכנע אותו שיקנו יחד את החברה בעצמם. כדי לעשות את זה, אי אפשר לוותר על רוג'ר סטרלינג, שמחזיק בתקציב הגדול ביותר בחברה – לאקי סטרייק. דון מנסה להתנער מהמפגש הבלתי רצוי, אבל ללא הצלחה. דון נאלץ להודות שטעה ביחס לרוג'ר. "אני טוב בלמכור רעיונות אבל אני לא תקציבאי". דון לא יודע לנהל מערכות יחסים עם לקוחות, ורוג'ר טוען שדון לא יודע לנהל מערכות יחסים בכלל. וצודק. אחרי מניפולציה קטנה של קופר (תוך 3 שנים תמות מרוב שעמום), רוג'ר מסכים לנסות ולרכוש איתם את החברה. בפגישה עם ליין, שחושב שרק סטרלינג קופר נרכשה, מסתבר שהסכום שהם מציעים לא מספיק והתכנית אבודה.

אם כל זה לא מספיק, בבית, בטי מודיעה לדון שהיא הולכת לעורך דין לענייני גירושין. הוא מנסה לשכנע אותה שאולי היא לא מרגישה טוב וש"את צריכה לראות רופא", אבל זה לא עוזר. היא רוצה להתגרש וזה סופי. "אני לא אתן לך לפרק את המשפחה", דון מאיים. "אני לא פירקתי את המשפחה", בטי עונה. והיא צודקת. דון לא יכול להאשים אף אחד חוץ מעצמו ומהדרך שבה הוא התייחס לאשתו במשך השנים.

דון מוצא את סאלי ישנה בחדרו של ג'ין, החדר שאליו הוא עצמו עבר. הוא מסתכל עליה ונזכר שוב באביו, שבעקבות סירובו למכור את היבול במחירי הפסד ועזיבת השותפים, רב גם עם אשתו, אמו החורגת של דון, ובסופו של דבר גם מת מבעיטת סוס כשהוא בודד, כועס ושיכור. דון הולך לישון לצדה של סאלי, כשהוא כנראה מפוחד מהאובדן הנוסף הצפוי לו.

יוצאים לדרך חדשה. קופר, ליין, דון ורוג'ר (צילום מהאתר הרשמי)
לאחר שליין מבין שהחברה האנגלית אכן נמכרת וגם הוא הולך לעבור למקאן, דון מבקש ממנו לפטר אותו ואת רוג'ר וקופר. "נעשה אותך שותף", קופר משכנע והרעיון להקים חברה חדשה נולד. ליין מפטר אותם בשמחה ורוג'ר מכריז, "זה רשמי, 13 בדצמבר 1963. ארבעה גברים יורים לעצמם ברגל". מבצע איסוף הלקוחות והעובדים מתחיל.

שני האנשים הראשונים שדון מעוניין בהם הם פגי ופיט. כמו תמיד, דון פשוט מצווה על פגי להגיע ביום ראשון לקחת את הדברים שלה ומבחינתו מובן מאליו שהיא מצטרפת אליו. אבל פגי סוף סוף מגלה כבוד עצמי ומכריזה שהיא לא מוכנה יותר לרוץ אחריו לכל מקום ולהיות זאת שהוא "בועט בה כשאתה נכשל".

כדי להשיג את פיט, שמעמיד פני חולה בבית, לא מספיק שרוג'ר ודון מסבירים לו עד כמה הוא חשוב לחברה. דון, באופן אישי, צריך להתייחס לפיט באופן מיוחד ולהגיד לו את מה שהיה צריך לומר כבר מזמן: אתה מקדים את זמנך ורואה דברים לפני כולם. זה נכון, וזה נראה כבר בעבר מספר פעמים (כמו למשל בפוטנציאל הטמון בשחורים בקמפיין הטלוויזיות) אבל אף אחד לא העריך אותו על כך, ובמיוחד לא דון. הוא מודה בטעותו ובעובדה שפיט חיוני לחברה שרוצה להביט קדימה, ופיט מסכים להצטרף.

בסיום היום העמוס, רוג'ר ודון הולכים לבר וכבר נראים ומתנהגים כאילו מעולם לא הייתה ביניהם שום מריבה. דון מספר לרוג'ר על הגירושין, ורוג'ר מספר לדון על הנרי פרנסיס. לדון לא היה מושג שיש בחייה של בטי גבר אחר והוא מעיר אותה מהשינה כדי להתעמת איתה על כך ולאיים עליה שלא תקבל ממנו דבר ושייקח ממנה את הילדים, אבל היא לא מתרגשת. כמו קופר בעבר, גם בטי משתמשת בעובדה שהיא יודעת על זהותו הסודית כדי לסחוט את דון . היא תגיש בקשה לגירושין ברינו, והוא יהיה חייב להסכים לה.

בשיחה בין דון ובטי לילדים, למחרת בבוקר, דון עדיין מנסה להסביר שהעזיבה שלו את הבית היא זמנית, אבל בטי מתעקשת שזה לא יהיה כך. סאלי כועסת על דון ומיד לאחר מכן על בטי, כולם בוכים ודון מנחם את בובי. "אף אחד לא רוצה לעשות את זה", אבל נועץ מבט מאשים בבטי. היא רצתה.

אמא ואבא אוהבים אתכם, אבל אבא לא יכול להפסיק לבגוד באמא ולשקר לה. הדרייפרים (צילום מהאתר הרשמי)
דון שבור לגמרי מהפרידה מילדיו ומבין שאת הטעות שעשה עם בטי, הוא לא יכול לעשות שנית. הוא הולך לביתה של פגי ומודה שהתייחס אליה כמובן מאליו והיה קשה איתה. הוא מתנצל, ובדמעות מסביר לה ש"אנשים כמוני וכמוך, קרה להם משהו נורא והדרך שבה הם רואים את עצמם נעלמה. ואף אחד לא מבין את זה, אבל את כן" – הוא בעצם מדבר על עצמו. כל מי שהוא היה, במשפחה ובעבודה, כבר לא קיים. כל מה שהוא חשב על עצמו הביא אותו רק לאבד הכל. ברגע נדיר של כנות ורגישות, דון מבקש בדמעות: "אני ממשיך הלאה ואני לא יודע אם אוכל לעשות את זה לבד. תעזרי לי?" הוא כבר איבד את משפחתו בגלל היחס הנורא שלו, וכעת יודע שפגי היא כל מה שנשאר לו. בניגוד לאביו, הוא מצליח להבין שהוא כן זקוק לעזרה ולא יכול לעשות הכל לבד.

עובדי החברה החדשה – דון, רוג'ר, קופר, ליין, הארי, פגי, פיט וג'ואן, אוספים את כל המסמכים והחפצים הדרושים להם, ועוזבים את המשרד. למחרת מתגלה הנטישה ההמונית, במשרד בלונדון מפטרים את ליין ופול מבין שפגי ניצחה אותו בקרב על הערכתו של דון. זו הפעם האחרונה שאנחנו רואים את משרדי סטרלינג קופר.
החברה החדשה מתחילה לעבוד מתוך סוויטה בבית מלון. דון מחליט שאחרי רוג'ר, פיט ופגי, יש עוד אדם אחד שהיחסים איתו דורשים תיקון. הוא מתקשר לבטי ומודיע לה שלא יילחם בה. "אני מקווה שתקבלי את מה שתמיד רצית" – הוא בעצם מודה שלא נתן לה את מה שרצתה, ושהיא לא באמת קיבלה הכל, כמו שהוא טען בהתחלה. בטי מתרגשת ונראה שהמצב ביניהם נרגע.

" "The future Is much better than the pastטוען השיר המלווה את סיום הפרק והעונה כולה – בטי, הנרי וג'ין התינוק במטוס בדרך לרינו, קרלה בבית עם הילדים ודון עובר לדירתו החדשה. לא נשאר לו דבר מלבד עתיד, אך האם הוא באמת יהיה טוב יותר מהעבר?


נקודות למחשבה:

- הנרי לא רוצה שבטי תקבל כסף מדון בהסכם הגירושין, ובכך הוא דואג שבטי לעולם לא תהיה עצמאית – לא יהיה לה שום רכוש משלה והיא תצטרך להיות תלויה בו.

- דון מכנה את בטי "זונה". התשובה שלא נאמרת על ידי בטי אבל נשארת תלויה באוויר היא, "כמו אמא שלך".




עתידות (ספוילרים, בלע"ז)
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

עונה 4:

- מבחינה מקצועית, העתיד של דון טוב יותר כנראה, אבל מבחינה אישית אנחנו מוצאים אותו מתחיל את עונה 4 בשפל חדש.        

- השיחה בין דון לפגי בפרק הזה היא רק הקדמה לשיא אליו יגיעו בפרק השביעי בעונה הרביעית



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה