יום שני, 19 במרץ 2012

עונה 3, פרק 1: כמעט


"There is no fog in London. There is no London fog... It was the coal dust from the industrial era".
 
השנה היא 1963. העולם לא נחרב במלחמה גרעינית וסטרלינג קופר נתונה לשלטון הממלכה המאוחדת כבר חצי שנה. את העניינים מנהל בריטי חביב בשם ליין פרייס, שמנדב את המידע על ערפילי לונדון – אין דבר כזה. מה שאתה חושב שהוא ערפל, זה בעצם אבק. וכך גם מאורעות הפרק. נראה שמשהו קורה, אך בסופו של דבר זה רק כמעט, קרוב, אבל לא אותו דבר. 

דון עומד במטבח באמצע הלילה ומרתיח חלב. הוא מדמיין את סיפור הולדתו. אשתו של אביו ילדה תינוקת מתה, ולא בפעם הראשונה, מסתבר. המיילדת מבטיחה לה ש"אלוהים יתן לך תינוק". בהמשך, היא מופיעה בבית המשפחה עם תינוק בארגז עץ. מתנה מאלוהים? לא בדיוק. יותר בכיוון של "בעלך בגד בך עם זונה, שמתה בזמן הלידה". וכך הגיע דיק וויטמן לביתו, עם שם שהוא אות קלון. 

יום הולדת שמח לי, או משהו כזה. דון (צילום מהאתר הרשמי)


החלב, מסתבר, מיועד לבטי, שבטוחה שהעובר שלה הוא ילדה. אנחנו נזכרים שבעצם אלוהים עומד לתת תינוק גם לדון. אבל בדרך אחרת לגמרי. בטי ארזה לדון מזוודה – לאן הוא נוסע? אבל היא שבורה, כי סאלי הכתה בה בפטיש "כמו לסבית קטנה". 

אנחנו מגלים שבזמן שעבר, פגי קיבלה מזכירה משלה, ושמה לולה. רק שבמקום לעבוד, היא נהנית יותר לפלרטט עם ג'ון הוקר הבריטי, וזה למרות שהיא עומדת להתחתן. הוקר, אגב, הוא המזכיר האישי של ליין פרייס, אבל מתעקש שלא להיות "אחד מהבנות", כמו איזה קלדנית, חלילה. זה די מעצבן את ג'ואן, אבל בינתיים היא שותקת ומסכימה שלא לפנות אליו בשמו הפרטי, מפאת כבודו האבוד.

בהמשך, אנחנו לומדים שני דברים על סטרלינג קופר החדשה: הראשון – לא רק שהוא לא נשיא, דאק פיליפס לא עובד יותר בחברה בכלל. השני – ברט פיטרסון, שהחליף אותו בראשות המחלקה, הוא אחד מלא מעט אנשים שפוטרו בחצי השנה האחרונה. עד כדי כך, שדון כבר התרגל לפטר אנשים. אבל ברט פיטרסון לא הולך בשקט אלא עושה בלגן רציני, מעיף חפצים, מקלל ומודיע לליין "אתם האימפריה הגוססת, אנחנו העתיד". ממש כאילו האומה האנגלית כולה פנתה נגדו. 

בעקבות הפיטורין, כל אחד חושש למקומו. בדיוק מהסיבה הזו פיט נחרד כשהילדי מבשרת לו שליין רוצה לדבר איתו. אבל ליין מודיע לפיט שהפך להיות ראש המחלקה. הוא נרגש ומתלהב על שסוף סוף קיבל את החלום שלו וממהר להתקשר לטרודי. מרוב אושר, הוא אפילו שכח לשאול כמה משלמים. מיד אחריו, נכנס גם קן לאותה שיחה ממש – גם הוא יעמוד בראש המחלקה. התגובה שלו שונה לחלוטין – הוא מלא בטחון ("מה אני יכול לעשות בשבילך?"), מקבל את הבשורה בשקט ובנינוחות ובעיקר – מיד שואל בכמה כסף מדובר. שניהם מתבקשים לשמור על המידע החדש בסוד עד להודעה הרשמית. מה שגורם לכל אחד מהם להתייחס לשני בהתנשאות.

דון וסאל טסים לבולטימור. הדיילת, כמובן, מתחילה עם דון (הוא רגיל לזה, מסתבר) אבל חושבת שהוא וויליאם, אחיה של בטי, בגלל השם על המזוודה. דון זורם עם הטעות וממציא גם לסאל שם בדוי. אחר כך, בארוחת ערב במלון, הם מספרים לדיילות שהם רואי חשבון בחקירת פרשת מעילה גדולה. סאל מתקשה לשקר. לדון, זה הרבה יותר טבעי. בכל זאת, הוא רגיל. 

אחרי שהוא אומר לה ש"אני נוסע להרבה מקומות אבל בסוף תמיד מגיע למקום שכבר הייתי בו", דון גם מוכיח את המשפט הזה – הוא נשאר במקום, אין שום שינוי למרות כל מה שקרה בעונה הקודמת. שלי הדיילת ממשיכה במשימתה וזורקת את עצמה על דון כמעט בכח – והוא לא מתנגד, כמובן. לפני שהיא נכנסת איתו לחדר, היא מספרת לו שהיא מאורסת. אולי אתה תהיה ההזדמנות האחרונה שלי, היא אומרת. "אני נשוי כבר המון זמן, יהיו לך הרבה סיכויים", הוא עונה. מי כמו דון יודע שנישואין זה לא קיר. ואז הוא מספר לה שזה יום ההולדת שלו, וכך אנחנו מבינים למה הוא חשב על הסיפור בתחילת הפרק – זה היום שבו דיק נולד, והוא לא יכול לחלוק אותו עם איש. 
 
בזמן שדון משתעשע עם שלי, סאל מגלה שהמזגן שלו מקולקל. עובד המלון שמגיע לתקן אותו, מחפש טיפ מסוג אחר, למרות שסאל כבר מחזיק את השטרות בידיים. כשהוא מבין שזו ההזדמנות שלו להיות מי שהוא באמת, במקום שבו לא מכירים אותו, הוא מתרגש ולראשונה לא מתנגד. ובדיוק כשהעניינים מתחילים להתלהט בשני החדרים - אצלו ואצל דון – אזעקת שריפה נשמעת במלון. דון לא מאבד את העשתונות ומיד יורד במדרגות החירום עם שלי. בדרך, הוא רואה את סאל ודופק על החלון שלו כדי שיזדרז לרדת. ואז מגיע הבחור, חצי לבוש, והמבט של דון מבועת לחלוטין. הסוד של סאל נחשף, והוא אפילו לא הספיק לממש את הרצון הכי גדול שלו. רק כמעט. האבסורד הוא, שלמרות שגם דון היה בדרך לבגוד באשתו – בדיוק כמו סאל, אגב – לא נראה שהוא מתבייש במיוחד במה שהוא עמד לעשות. 

מה? סאל הומו? באמת? מפתיע! (צילום מהאתר הרשמי)


אבל בינתיים נראה שאם כבר סוד גדול שלך מתגלה, כדאי שיתגלה על ידי אדם שיודע לשמור סודות. דון לא אומר לסאל מילה על התקרית, והם נפגשים עם הלקוח מלונדון פוג למחרת. בעוד דון מצדיק את התדמית שלו כשהוא נושא נאום רציני על כך ש"יהיו שנים טובות ויהיו שנים קשות, אבל תמיד ירד גשם", כדי לשכנע את הלקוח ברלוונטיות המוצר שלו, סאל מגיע באיחור, בקושי אומר מילה (למעשה, הדבר היחיד שהוא דווקא כן אומר, זה שהוא נשוי) ועדיין נראה בהלם. הוא מחכה לרגע שדון יתעמת איתו, אבל הרגע הזה לא מגיע.
פיט מגלה שהוא לא היחיד בתפקיד החדש. בחלוקת הלקוחות, קן מאוד מרוצה אבל פיט ממורמר ועצבני. טרודי באה לבקר אותו והוא מתלונן כמו ילד קטן שלא קיבל בדיוק את מה שהוא רוצה, אלא רק בערך. היא מנסה לשכנע אותו שזו הזדמנות נהדרת, אבל גם היא יודעת שהנסיון חסר סיכוי. 

בדרך לניו יורק הביתה, במטוס, דון פונה אל סאל בשאלה ובבקשה לתשובה כנה. סאל נלחץ אבל דון בסך הכל מציג בפניו את הרעיון שלו לפרסומת של לונדון פוג. הסלוגן, "תגביל את החשיפה שלך", הוא גם מסר סמוי לסאל – תיזהר. כנראה מסר מנסיון אישי, אגב. 

ג'ואן נותנת למר הוקר משרד משלו, ומבטיחה לו גם מזכירה. הוא מאוד נרגש ומציג את הרעיון בפני ליין כשלו. אבל ליין לא מתלהב במיוחד, ומודיע לג'ון שהוא הולך לשבת בחוץ, יחד עם כל המזכירות, או במילים אחרות – מנפץ לו את האשלייה שהוא שונה מהן. הוא אולי מזלזל בג'ואן, אבל היא הצליחה להוכיח שהיא חכמה הרבה יותר ממנו. 

דון חוזר הביתה. סאלי מבקשת סליחה על ששברה את המזוודה שלו. היא לא רצתה שהוא ייסע ולכן עשתה את זה. הוא מבטיח לה שתמיד יבוא הביתה. סאלי מרוצה ומתחילה לחטט במזוודה. היא מוצאת את הסיכה של הדיילת שהייתה בחדרו של דון ושואלת, זה בשבילי? הוא כמעט נתפס. סאלי מבקשת שיספרו לה על היום שבו נולדה. זה היה באמצע הלילה וירד גשם חזק, דון אומר. בדיוק כמו ביום בו הוא עצמו נולד, שהופיע בתחילת הפרק. אבל הסיפור רק מתחיל דומה. כל השאר שונה לחלוטין. 



נקודות למחשבה:

  - סאל אומר לבחור שמתקן לו את המזגן "The one I have at home is different" – בבית, הכל שונה אצלו. בעיקר זו שנמצאת שם. 

- הרעיון של דון לקמפיין מזכיר מאוד פרסומת שכבר ראינו במציאות 

- במציאות, לונדון פוג יצאה בקמפיין בכיכובה של כריסטינה הנדריקס 
 







עתידות (ספויילרים, בלע"ז): 
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד 

סוף עונה 3:

- דון הולך להצטער על ההבטחה שלו סאלי שתמיד יחזור הביתה, כשהוא ובטי יודיעו לילדים על הפרידה והיא תזכיר לו את המילים האלה בדיוק.

- נכון שנראה בפרק הזה כאילו הסוד של סאל נמצא בידיים טובות, ואפילו מפתיע לראות את דון מתנהג בסובלנות, אבל בסופו של דבר, דון יפטר את סאל בדיוק בגלל הגילוי הזה.

תגובה 1:

  1. את הרעיון לפרסומת של לונדון פוג - דון קיבל מכל ההתמזמזות עם הדיילת. כשהם יוצאים מהחלון הוא נותן לה מעיל לעטוף את עצמה וזה רגע אחרי שהיא לא צמצמה את החשיפה...
    וכמו תמיד במד מן, המזוודה לא עוזבת אותנו... דומני שקראתי פעם פוסט שלהם אי שם באינטרנט (אולי זה היה יותר לקט ביוטיוב) מכל המזוודות שנוסעות במד מן...

    השבמחק