יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 3, פרק 6: אשליית המעמד



"One minute you're on top of the world, the next some secretary is running you over with a lawnmower"

כבר בפתיחת הפרק, סאלי דרייפר מגלה לנו מה יהיה הנושא שלו. היא לא רוצה לישון בחושך, אבל יודעת שאבא שלה הוא "לא תומס אדיסון". אתה איש חשוב, דון דרייפר, אבל לא עד כדי כך חשוב. וכך גם שאר הדמויות מבינות שלא תמיד הכח שמייחסים למישהו, באמת קיים. לא משנה עד כמה נדמה לך שאתה גדול, ברגע אחד הכל יכול להשתנות.

הבוסים מ – PPL  מגיעים לביקור מלונדון וכולם צריכים לעבוד בחופשת החג וגם להרוס את יום הפרידה מג'ואן, שהתחתנה וכבר לא צריכה להתפרנס בעצמה יותר (לשמחתו של ג'ון הוקר, שכבר מתכנן לרשת אותה ולהיות זה שמנהל את העניינים). הלחץ במשרדים גובר וכולם מנסים להבין מה מטרת הביקור. ההימור של קופר: הם באים לראות את דון דרייפר ולקחת אותו לעבוד איתם בלונדון. הוא הרי כל כך מוכשר ומפורסם שלא יכולה להיות סיבה אחרת. בינתיים, קן מגיע על מכסחת דשא של לקוח חדש, ופיט מרגיש שגוברים עליו ושוקע במרמור.

אני לא עושה כלום ובכל זאת לא מתייחסים אלי? שערורייה! רוג'ר (צילום מהאתר הרשמי)
בבית, סאלי לא מצליחה להתרגל לעובדה שיש תינוק חדש בבית. היא מסרבת להתקרב אליו ומתחילה לפחד מהחושך. בטי נותנת לה ברבי, מתנה "מהתינוק", ומבקשת ממנה שיהיו חברים. סאלי זורקת את הברבי ויש לה סיוטים. היא חושבת שבגלל השם שלו, ג'ין התינוק הוא הרוח של הסבא המת ומייחסת לו כוחות שאין לו באמת. דון מסביר לה שהוא בסך הכל תינוק. הוא עדיין חדש ואי אפשר לדעת איזה אדם הוא יהיה. אבל הוא לא האיש שאת חושבת שהוא.

הנפילה הראשונה מגיעה מכיוונו של גרג. המנתח המוכשר, יפה התואר, הבעל המסור שעומד לגאול את אשתו מהצורך הנחות לעבוד למחייתה, מתגלה כלא יוצלח כשהוא לא מקבל את ההתמחות שרצה. הוא כבר לא יוכל לנתח בניו יורק. הוא מגיע הביתה שיכור ומפורק, משקר לג'ואן ודורש ממנה למצוא עבודה אחרת. היא מטפלת בו כמו ילד קטן ומנסה לנחם אותו. בעבודה היא מצליחה לשלוט בעניינים גם ביום האחרון שלה ומטפלת באורחים מאנגליה עד הפרט האחרון. מבין שניהם, ברור שהיא המוכשרת האמיתית. היא מתפרקת רק בטקס הפרידה הצנוע שלה, כשכולם מזכירים לה את חיי הנוחות שאליהם הייתה אמורה לפרוש.

ואז דון, שכבר חלק עם בטי את האפשרות שיעברו ללונדון, מגלה שתחושת החשיבות העצמית שלו גדלה לשווא בימים האחרונים. הסיבה האמיתית לביקור היא שליחתו המתוכננת של ליין פרייס להודו והחלפתו בבחור בשם גאי. דון לא נוסע לשום מקום, ליין מקבל שבחים על עבודתו הטובה ומבין שלהיות כל כך מוצלח, כנראה לא ממש משתלם במקרים מסוימים. שינויי מעמדות נוספים מתחוללים כשגאי מציג את המודל החדש שלו להתנהלות בחברה, ובו הארי וקן מוצגים כמנהלי מחלקות בעוד פיט מוזכר בקושי ואת רוג'ר אף אחד לא מכניס לתכניות. דווקא השניים האלה, שחושבים שהם שווים יותר מכולם, מקבלים את המכה הגדולה לאגו.

קוני, אה? משחק אותה עממי. דון וקונרד הילטון (צילום מהאתר הרשמי)


דון מקבל טלפון מקונרד הילטון. הוא בהלם מוחלט אבל בפגישה שלהם מבין שזהו "קוני", אותו פגש בעבר בחתונה. הילטון מעוניין בחוות דעת על פרסומת שלו. העבודה שלו די גרועה. הוא אולי מיליונר שמחזיק באימפריית בתי מלון, אבל בסוף הוא סתם קוני, זה שלא מבין כלום בפרסום ומחפש עזרה בחינם.

החגיגות במשרד יוצאות משליטה, כשסמיתי ולויס רוכבים על מכסחת הדשא ודורסים את גאי הבריטי. מה שגורם לקטיעת כף הרגל והקריירה המבטיחה שלו גם יחד. היחידה שלא מאבדת את העשתונות ומצילה אותו היא כמובן ג'ואן. הוא מאבד את כל העתיד שלו בשנייה בגלל תאונה מטופשת, ודווקא ג'ואן, זו שכולם ממעיטים בחשיבותה תמיד, מוכיחה שוב שענייני מעמד הם חסרי משמעות כשאת זו שבאמת אי אפשר בלעדיה. "אלה החיים", מסכמת ג'ואן. "רגע אחד אתה למעלה ורגע אחר מזכירה דורסת אותך עם מכסחת דשא". מי כמוה יודע נפילה מהי. 


נקודות למחשבה: 

- כשבטי אומרת "רק אנשים משעממים משועממים", היא מדברת מנסיון? 

- רוג'ר: אני נענש על כך שגרמתי לעבודה שלי להיראות קלה. עדיין לא ברור מה קשה בדיוק במה שהוא עושה. או יותר נכון, לא עושה. 


עתידות (ספוילרים, בלע"ז): 
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

סוף עונה 3:
ג'ואן מקבלת את האישור הסופי למעמדה כבלתי ניתנת להחלפה, כשרוג'ר מגייס אותה לחברה החדשה, כי ברור לכולם שרק היא יכולה להחזיק את המקום באמת.

עונה 5:
הפרק הזה היה רק עוד שלב במפגן העליבות של גרג. זה התחיל באונס בעונה השנייה, ממשיך בחוסר היכולת לקבל עבודה ומסתיים בעונה החמישית, כשג'ואן סוף סוף נפטרת ממנו, אחרי שהוא משקר לה שוב. 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה