יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 3, פרק 7: איש נופל


"It’s the world against Don"



השמש, הירח וכדור הארץ יוצרים ליקוי חמה, בפרק שמתמקד במובהק בסיפורים של שלוש דמויות: פגי, בטי ודון. דון הוא היחיד שמעז להסתכל בליקוי החמה והוא חווה התרסקות כתוצאה ממעשי הסובבים אותו.

וכדי להעצים את ההתרסקות, פתיחת הסיפור של דון מזכירה לנו באיזה אדם מוצלח מדובר. הוא מלווה במוזיקה בזמן שהוא מתלבש ומסתרק, כולו מוקפד בחליפה האפורה. במבט אחד ובהערה קטנה הוא מצליח לתת עצה מוצלחת לאשתו בנוגע לעיצוב הבית (עליו כנראה עמלו הרבה יותר משתי דקות) ואם זה לא מספיק, כשהוא מגיע למשרד, לא אחר מקונרד הילטון, ממתין לו במשרדו, ושאר העובדים אכולי קנאה. החיים נהדרים כשמולטי מיליונר יושב ומחכה לך, ואתה עוד קורא לו "קוני" ומתלוצץ איתו. הילטון, היושב בכסא של דון, מודיע לו חגיגית שמעכשיו הוא מטפל במלונות הניו יורקיים שלו. רשמית, דון הפך לסופרסטאר האולטימטיבי שעובדי החברה מוחאים לו כפיים.

הרמז הראשון לשינוי מגיע כשהילטון אומר לו שנוכחותו בחייו תשנה דברים, ודון יגלה מהר מאוד עד כמה זה נכון, ולא לטובתו. הבעיה מתחילה כשעורכי הדין של הילטון דורשים שלדון יהיה חוזה עבודה, וקופר, רוג'ר וליין קופצים על ההזדמנות. דון לא מרוצה בכלל מהרעיון למרות שהחוזה מבטיח לו הרבה כסף, מה שמעלה את השאלה, ממה הוא מפחד?

בסך הכל בחורה תמימה ושוחרת שמורות טבע. בטי (צילום מהאתר הרשמי)

בטי וחברותיה מנסות לעצור הרס שמורת טבע, וכדי להגיע אל המושל עולה השם הנרי פרנסיס, אותו פגשה בטי במסיבה של רוג'ר וג'יין. מוסכם בין הבנות שבטי היא זו שתפגוש אותו, ודי ברור שלא בזכות כישורייה הפוליטיים המפותחים. כאן מתחילים לראות סיפור מעניין אצל בטי, שבו היא מנסה לפרוץ מתוך עולם הילדים והבית בו היא נמצאת ולנסות ולהצליח "בחוץ". מה שמעניין הוא שתמיד הנסיון הזה ייחסם על ידי הבית. הניגוד הזה מוצג לראשונה כשבטי מדברת עם מזכירתו של פרנסיס בנימוס וברוגע, ומיד אח"כ צועקת "ארוחת צהריים!" לילדים בחוסר סבלנות. כשהנרי מתקשר אליה, הילדים מתפרעים והיא נוזפת בהם, ואז בובי מנתק לה את השיחה. 

למזלה של בטי, הנרי מעוניין בה מספיק כדי להתקשר שוב ואפילו לספר לה פרטים אישיים על עצמו ולהציע להזמין אותה לקפה. כשהם נפגשים, שניהם מעמידים פנים שנאלצו להגיע לבד, למרות שברור ששניהם רצו בכך. אנחנו רואים שוב את הנסיון של בטי להתרחק מתדמית עקרת הבית, והיא אומרת לו "לכולנו יש כישורים שאנחנו לא משתמשים בהם" ומספרת שלמדה אנתרופולוגיה. היא לא סתם אמא במשרה מלאה. כשהם יוצאים, בטי מסתכלת אל הליקוי והנרי ממהר לכסות את עיניה. היא מסוחררת, ולא ברור אם מהשמש או ממגע ידו של הנרי. הוא ממליץ לה על ספת התעלפות, שנועדה במקור לנשים הלומות רגש שביקשו להירגע.

דאק פיליפס ממשיך לרדוף אחרי פגי ופיט, ושולח להם מתנות יקרות למשרד. פיט מסרב אפילו לשקול את ההצעה, אבל פגי לא בטוחה לגמרי מה היא רוצה לעשות. לשניהם ברור שהיענות לדאק היא בגידה ישירה ואישית בדון, ולפי פיט, זו גם הסיבה שהוא רודף אחרי שניהם, אחרי הכל, דון אחראי לפיטוריו של דאק מסטרלינג קופר וזו הנקמה המושלמת. בהזדמנות הזו, פגי גם מגלה על קיומו של ביקור הילטון באותו בוקר והיא סקרנית מאוד.

דון הולך עם סאלי לצפייה כיתתית בליקוי החמה. הוא מבלה את זמנו בבהייה במיס פארל, אבל כשהוא מנסה לפתח איתה שיחה, היא מתרגזת על כך שהוא "כמו כולם". הוא, דון דרייפר, שנשים נופלות לרגליו בכל הזדמנות, נדחה על ידי מישהי שחושבת שהוא כמו שאר הגברים? אכן נפילה. הצרות שלו ממשיכות גם בשבוע החדש, כשעניין החוזה עולה שוב. רוג'ר מנסה את שיטת החנופה ("אולי נוכל לשים את השם שלך בכניסה") ולא מצליח. מיד אחריו, פגי נכנסת ומנסה לדבר על הילטון. דון, בתגובה מוציא עליה את כל הכעסים שלו ומבריח אותה בבכי החוצה. מה שהוא לא יודע זה שהיא רצה הישר לזרועותיו של אויבו, דאק. היא עדיין לא נכנעת להצעה העסקית שלו, אבל הוא כבר מנסה עליה שיטה אחרת – להתייחס אליה כמו אישה (דבר שהוא לא חלם לעשות עד עכשיו) ולהכניס אותה למיטה שלו. ללא ספק, פגי מונעת מתוך העלבון שלה ומוצאת את הדרך לנקום בדון בראשה.

דון מגיע הביתה ומגלה שרוג'ר עבר לטקטיקה שונה והתקשר לבטי. היא כועסת שלא ידעה על החוזה ולוחצת עליו לחתום. "מה קרה, אתה לא יודע איפה תהיה בעוד שלוש שנים?" – היא יודעת עם איזה טיפוס יש לה עסק. דון יוצא מהבית ושם חוטף עוד מכה – שני צעירים מסממים ושודדים אותו. לפני שהוא מאבד את ההכרה, הוא עוד מספיק להזות את אבא שלו שצוחק עליו (אתה בטלן, שלא יכול להיות קשור לשום מקום, הידיים שלך רכות כמו של אשה, אתה מגדל בולשיט) – ברור שהכל מתרחש בראש של דון וזה מה שהוא באמת חושב על עצמו. הוא רדוף, כרגיל, על ידי העבר ולכן לא יכול להכנע לחייו הנוכחיים ולהתחייב להם – לא בבית ולא בעבודה.

על הרצפה. מכל בחינה אפשרית. דון. (צילום מהאתר הרשמי)

דון מתעורר בבוקר, פיזית, על הרצפה, חבול ומדמם. המכה הסופית מגיעה בסימטרייה מושלמת אך הפוכה לתחילת הפרק – דון, לבוש שוב בחליפה אפורה, מגיע למשרד, שם מחכה לו אדם חשוב שיושב על הכסא שלו. אך האדם הזה הוא קופר, שיודע על קיומו דיק ויטמן, וסוחט אותו כדי לקבל חתימה על החוזה. המצליחן מתחילת הפרק הוא עכשיו אדם פגוע פיזית ונפשית, מובס וכנוע לחלוטין. הוא מספר על החתימה בבית לבטי, השכובה על ספת ההתעלפות – גם היא מצאה דרך לנקום בדון בראשה, כשהכניסה את נוכחותו של הנרי הביתה, והרסה את עיצוב הבית המושלם, פיזית ורגשית. 



נקודות למחשבה:

- בטי אמנם רוצה להתפס כאשה משכילה ומקצועית, אבל עדיין שואלת את הנרי "איך מגיעים לתפקיד כזה? נותנים הרבה כסף?"

- הנרי בכלל לא מסתיר את העניין שלו בבטי – הוא לא יכול לעזור לה וגם אין לו זמן לסיור בשמורה.  

- דון על מיס פארל: "Sally has a crush on her". לא רק לה. 






עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

עונה 3, פרק 9: 
גם דון, כמו חברו, עוד ייתקל במקרה במיס פארל רצה בשעת בוקר מוקדמת מאוד. ואחר כך כבר לא במקרה בכלל. 

עונה 4:
בטי מתחתנת עם הנרי, זה שגרם לה להרגיש שיש בה יותר מעקרת בית, רק כדי להיות, שוב, עקרת בית. 

תגובה 1:

  1. שיר סיום:
    Tennessee Ernie Ford - Sixteen Tons משנת 1955, ביצוע לשיר קאנטרי ישן יותר של מרל ארוויס משנת 1946.
    השיר מספר על חייו של כורה הפחם שכבול למכרה שבו הוא עובד. החוזה בין שלוש השנים של דון, מרמז לנו השיר, הוא מכרה הפחם שלו. גאוני.

    השבמחק