יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 4, פרק 1: סיכונים



"You need to decide what kind of company you want to be. Comfortable and dead, or risky and possibly rich".

המשפט הראשון בפרק הפותח את העונה הרביעית הוא "מי הוא דון דרייפר?" דון דרייפר הוא אדם שבנה את עצמו על שקרים, על זיוף ועל גניבת זהות. בסיום העונה השלישית אנחנו רואים אותו משלם על השקרים הללו מחיר כבד, ואולי זו הסיבה שעכשיו, כמעט שנה אחרי הגירושין מבטי והקמת החברה החדשה, דון מנסה להתנהל בצורה נקייה ולהמנע ממניפולציות או חיכוכים. עד שהוא מבין שזה לא באמת עוזר לו להשיג כלום, שאלה כללי המשחק ושההצלחה מגיעה רק כשמסתכנים.

דון מתראיין בתחילת הפרק, ומסרב לדבר על עצמו כי זה "לא מנומס". הוא כן מדבר על העבודה שלו אבל לא מנדב שום פרטים מעניינים, ובעיקר לא מבין שמטרת הכתבה היא לפרסם את החברה החדשה. נראה שדון עוד לא מבין שאם יש מישהו שבגללו לקוחות מגיעים – זה רק הוא.

וזה בדיוק מה שקורה בפגישה עם לקוח פוטנציאלי חדש – חברת בגדי הים Jantzen. החברה ה"משפחתית" מאוימת על ידי יצרני בגדי הים האחרים והנועזים הרבה יותר מהם, ומחפשים דרך נקייה לפרסם את "בגד הים בשני חלקים" שלהם (שבשום פנים ואופן אין לכנותו "ביקיני"). ברור לחלוטין שהסיבה היחידה שהם נפגשים בכלל עם דון, רוג'ר ופיט, היא דון בלבד. הם מעריצים אותו ולא מסתירים זאת. חבל רק שדון חושב שהם סתם מתחסדים.

אנחנו פה בשביל מנהל הקריאייטיב הכוכב. רוג'ר, דון ופיט (צילום מהאתר הרשמי)
אחרי הפגישה, אנחנו מקבלים סיור קצר במשרדי "סטרלינג קופר דרייפר פרייס" החדשים. את הסוויטה במלון מחליפה עכשיו קומה שלמה של עובדים, מזכירות, חדרים ואפילו שם החברה מתנוסס בגאווה על הדלת ועל הקיר בכניסה. המראה אמנם מרשים, אבל מהר מאוד מתברר שהמשרדים עדיין קטנים להפליא, ולכן עובדי החברה נוהגים לספר שיש גם קומה שנייה, שכמובן לא באמת קיימת, כדי ליצור את הרושם שמדובר בהצלחה גדולה.

בחדר  הקריאייטיב, פיט בא להתייעץ עם פגי וג'ואי (הארט החדש) לגבי לקוח שלו, Sugarberry Ham, שלא כל כך מצליח במכירות ועשוי לעזוב בקרוב אם לא יהיה שינוי. כך אנחנו מגלים גם שהחברה לא יציבה עדיין כלכלית וכל עזיבה של לקוח עלולה להיות מטלטלת. פגי מעלה רעיון, להביא שתי שחקניות שיריבו באלימות על חבילת שוגרברי האחרונה, ובכך יגרמו לפרסום החברה בעיתונות. פגי יודעת שדון לא יתלהב מתעלול יח"צני שכזה והיא ופיט לא מספרים לו על התכנית.

רואה החשבון של דון מגיע למשרד ומזכיר לו שבטי הייתה אמורה לצאת מהבית המשותף שלהם כבר בתחילת אוקטובר. דון דווקא מנסה להיות בסדר איתה ומחליט לא להגיד או לעשות שום דבר, למרות שהיא גרה בבית שהוא משלם עליו משכנתא, עם גבר אחר, ושאף אחד חוץ ממנה לא מרוצה מהעניין (ואפילו אמא של הנרי שואלת "איך אתה יכול לחיות בלכלוך של האיש הזה?"). בתמורה ליחס הזה, בטי מתנהגת אליו בקרירות, לא מאפשרת לו לראות את התינוק ונותנת לו לחכות שעות עד שהיא והנרי מואילים בטובם לשוב הביתה כדי לתת לו ללכת. בשלב הזה דון מפסיק להיות נחמד ומודיע לה שבקצב הזה הוא עוד ייאלץ לגבות מהם שכר דירה. בטי מנסה להתגונן וטוענת שעוד לא מצאה מקום מתאים לילדים, אבל אנחנו מגלים אחרי שדון הולך שהיא אפילו לא מחפשת. מה שכמובן מעלה את השאלה – למה? האם בטי מרגישה צורך להאחז בחייה הישנים, למרות שהיא זו שסיימה אותם? האם היא חשה חרטה?

רוג'ר מסדר לדון דייט עם בתאני, חברה של ג'יין, ש"שוברת הרבה מהחוקים שלי כשאני נפגשת עם גבר גרוש". כמו בחורה בת 25 טיפוסית משנות השישים, היא גם מטפחת שאיפות גדולות (להיות שחקנית) וגם מודאגת מאוד ממצב העולם (הכל אפל בעיניה כרגע. שחורים שנהרגים במיסיסיפי כדי לשנות דברים מעציבים אותה). דון נראה מוקסם ממנה. במכונית היא מסכימה לנשק אותו אבל שום דבר מעבר לזה. היא דוחה את הפגישה הבאה ביניהם לתחילת השנה החדשה. דון מאוד לא מרוצה ואת מה שהוא לא מקבל בחינם, הוא מקבל בתשלום, ומבלה את יום החג בחברת זונה, שנראה שכבר מכירה אותו ויודעת מה הוא אוהב. ללא ספק, זה רגע שפל אצל דון שמעולם לא נראה שהייתה לו בעיה להשיג נשים ושבתאני היא כנראה הראשונה שדוחה אותו.

הבחורה הראשונה שלא קפצה הישר למיטה של דון. מה לא בסדר איתה? בתאני (צילום מהאתר הרשמי)
 אמנם תעלול שוגרברי מוכרז כהצלחה, ופגי כבר שולפת רעיונות לקמפיין הבא, אבל מסתבר ששתי השחקניות לקחו את העניין קשה הרבה יותר, ובסופו של דבר פגי מתקשרת אל דון לבקש כסף לשחרר אחת מהן בערבות. דון, שכמובן לא ידע כלום על כל העניין, מקבל את פניה של פגי בכעס ובנזיפות. למחרת היא אמנם מתנצלת, אבל מזכירה לו שזה עבד ושהחברה מרוצה. הוא מנסה להיות בסדר ולא מצליח לו כלום, בזמן שהתלמידה שלו הולכת ומשחקת מלוכלך ומשיגה את המטרה. מתסכל בהחלט.

בפרזנטציה, דון מציג את מה שלדעתו נראה כמו פרסומת עדינה לבגד ים, אבל בעצם מצליח ליצור מודעה פרובוקטיבית מדי שהלקוחות לא אוהבים בכלל (ועל הדרך קורץ לבדיחת הקומה השנייה הלא קיימת של המשרדים) ובמקום לקבל את דעתם, הוא מתפרץ עליהם בתסכול: "המתחרים שלכם יהרגו אתכם כי אתם מפחדים מהעור שהמוצר שלכם אמור להציג לראווה. אתם רוצים להיות חברה נוחה ומתה, או לוקחת סיכונים וכנראה עשירה?" ופתאום נראה שדון מקשיב למילים של עצמו. הוא מגרש החוצה את הלקוחות בזעם ודורש שיארגנו לו מיד ריאיון חדש."כולנו כאן בגללך, כל מה שאנחנו עושים זה כדי לרצות אותך", אמרה לו פגי בשיחה ביניהם, והוא מחליט להפנים את ההצהרה הזו. בריאיון החדש הוא כבר לא מצטנע. הוא מספר על היוזמה שלו להקמת החברה, ולוקח את הקרדיט על הצלחתה – שתי קומות בבניין טיים לייף תוך שנה. עדיף לחיות מלוכלך מלמות נקי.


נקודות למחשבה:

- אולי בעקבות השיחה ביניהם בסוף העונה השלישית: היחסים בין דון לפגי הפכו קרובים יותר. הם מדברים בחופשיות אחד עם השני והיא גם מגינה עליו מול ג'ואי, שצוחק על כך שיהיה לבד בחג. 

- מבחינת לבוש, בטי פרנסיס היא אישה הרבה יותר נוקשה ומוקפדת מבטי דרייפר והשמלות הצבעוניות והשמחות שלה. 

- פולין, אמו של הנרי, היא היחידה מתחילת הסדרה שאכפת לה מהיחס המזעזע של בטי לילדיה.



עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד


סוף עונה 4:
בטי כנראה נאחזת בבית כדי לשמור על משהו מחייה עם דון. באופן סמלי, בפרק האחרון בעונה, היא תאבד את הבית כשסוף סוף תעזוב אותו, וביחד איתו, סופית, את דון, שבשיחה בבית הריק יספר לה שהוא מתחתן.


סוף עונה 5:
הקומה השנייה תהפוך למציאות אחרי הרבה, הרבה טלטלות בדרך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה