יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 3, פרק 3: פערי מעמדות

"The thing is, I have a job. I have my own office with my name on the door. I have my own secretary. That's you. And I am not scared of any of it"

ארבעה אירועים מתקיימים בו זמנית בפרק השלישי, באותו ערב, וכל אירוע הולם את מעמד המשתתפים בו. נושא המעמד החברתי מעסיק את הדמויות, או משפיע עליהן ועל החוויות שהן עוברות בפרק. 

במהלך האודישנים לפטיו מתגלה שרוג'ר וג'יין עורכים מסיבה. פול מתרגז על כך שהוא לא מוזמן. מסתבר שלא רק הוא, אלא כל מחלקת הקריאייטיב בחוץ (מלבד דון, כמובן). ולא רק זה, הם גם מגלים שבזמן שחשובי החברה יחגגו, הם צריכים לעבוד. 


ג'יין מגיעה לביקור פתע במשרד. היא פוגשת בג'ואן ותוך מספר דקות ברור מאוד שהיא ממש לא דומה למזכירה שעבדה שם בעבר: היא לבושה בגדים יקרים, יש לה נהג בחוץ וכדי לעצבן את ג'ואן עד הסוף היא מספרת שהיא "לא מפסיקה לרדת במשקל". ג'יין ממש מנפנפת בפני ג'ואן בחיי העושר שיכלו להיות שלה בקלות. ולא לחינם שני השמות דומים מאוד. 


היחסים בין סאלי לסבא ג'ין מתהדקים והיא מקריאה לו ספר על שקיעתה של האימפריה הרומית. "You just wait. All hell's gonna break loose", הוא אומר לה, לפני שהיא הולכת לישון.

סיפור לפני השינה. סאלי וסבא ג'ין (צילום מהאתר הרשמי)

סוף השבוע מגיע וארבעת הסיפורים מתפצלים. בכירי החברה הולכים למסיבה של רוג'ר וג'יין בקאנטרי קלאב, ג'ואן וגרג, זוג צעיר וממוצע, מארחים את חבריו לעבודה בדירתם הממוצעת גם היא, פול, פגי וסמיתי נשארים במשרד כדי לעבוד על בקרדי והנחותים מכל, סאלי ובובי, ג'ין וקרלה – הלא הם הילדים, הזקן והאשה השחורה, נשארים בבית.

סאלי גונבת מג'ין 5 דולר. הוא חושד בקרלה, כולם חושבים שהוא סתם זקן ששוכח דברים. בטי מנסה פשוט לתת לו 5 דולר אחרים, אבל הוא מטיח בדון "אתם חושבים שכסף יכול לפתור כל בעיה". דון עונה "לא, רק את הבעיה הזו". כלומר, ג'ין מעמת את דון עם "המעמד" אליו הוא משתייך, זה שמפזר כספים והעיקר שכולם יהיו בשקט, אבל המציאות היא שדון יודע שיש בעיות שכסף לא יכול לפתור. הוא לא בא מכסף (כמו בטי, למשל) ואת הבעיות שלו שום סכום לא יוכל לפתור. כשסאלי מבינה שהיא הלכה רחוק מדי, היא "מוצאת" את הכסף האבוד. ג'ין מבין שהיא זו שלקחה אותו, אבל לא אומר מילה. גם הוא טעה כשחשב שקרלה היא האשמה רק כי היא נחותה ממנו. 

ובינתיים במשרד – פול, פגי וסמיתי מנסים למצוא רעיונות לקמפיין של בקרדי. פול מתנשא בבירור על פגי – מתייחס אליה עדיין כאילו היא מזכירה שהוא יכול לשלוח להביא דברים. בהיעדרה, שני הגברים מחליטים שהשראה אמיתית לא מגיעה מאלכוהול, וחברו של פול נקרא למשימה ומוכר להם ג'וינטים. פגי נכנסת לחדר ודורשת שיתנו גם לה לעשן. "איך אתה יודע מה אני אוהבת?" היא מתגוננת בפני פול, שמנסה למנוע ממנה להשתתף בחגיגה "אתם אף פעם לא שואלים אותי מה אני מרגישה לגבי שום דבר מלבד חזיות, ריח גוף ואיפור". היא כבר לא המזכירה הנחותה שאפשר לטרטר אותה, היא אחת מהם והיא רוצה לחוות את זה עד הסוף. בדיוק אותו מעמד שפול מתמרמר עליו, הוא זה שפגי שואפת להגיע אליו. 

בהמשך, ההבדל בין פול לפגי ברור מאי פעם: הוא ממש לא מקבל השראה, אלא עסוק בלנסות להוכיח עד כמה הוא מיוחס ומלומד, הוא הגיע מפרינסטון (ומתרגז כשמזכירים לו שקיבל מלגה), הוא מדקלם שירה. אבל בסופו של דבר, פגי, שלמדה במכללה פשוטה למזכירות, היא זו שמצליחה למצוא רעיון לקמפיין, והוא נשאר ללא כלום. אין ספק שפגי עולה שלב בערב הזה, וכמו שהיא אומרת לאוליב, היא לא מפחדת. אוליב מייצגת את העתיד שיכל להיות לפגי – מזכירה מבוגרת. אבל היא יצאה משם, והיא נחושה בדעתה להצליח. 

אצל גרג וג'ואן מתנהל וויכוח בנושא סידור השולחן. הוא מעוניין לכבד את ראש המחלקה, היא מעוניינת שהנשים יראו בה את המארחת המושלמת שמכירה את כל הכללים. בסופו של דבר, ג'ואן "מנצחת" ומצליחה לפתור את הבעיה באלגנטיות. נראה שהיחסים ביניהם טובים למרות הכל. אבל בארוחה עצמה, ג'ואן עוברת תהליך שמדכא לגמרי את התחושה הזו – מדברים על נושאים שהיא לא מבינה, הנשים מעודדות אותה שלא להכנס להיריון, גרג מסתיר ממנה את הבעיות שלו בעבודה ובסופו של דבר, כדי להשפיל אותה לגמרי, הוא מכריח אותה לעמוד, לנגן ולשיר מול כולם. כל מה שג'ואן רצתה זה להשתייך סוף סוף למעמד הבורגני היפה שהיא רואה מסביב – נישואין מאושרים, בית, ילדים. עכשיו היא מבינה עד כמה החלום הזה רחוק מהמציאות. 

יו, איזה כיף להיות עשיר בקאנטרי! בטי ודון (צילום מהאתר הרשמי)


למסיבה של רוג'ר וג'יין הגיעו אמנם רק נבחרי החברה, אבל גם בתוך הקבוצה הזו יש הבדלי מעמדות. הארי ואשתו לא יושבים עם השאר בשולחן, טרודי ובטי גדלו במקומות כמו הקאנטרי קלאב הזה. דון גדל בחווה ולא רגיל לאירועי הפאר ולכן רוצה ללכת הביתה, וג'יין, שעד לפני רגע הייתה מזכירה פשוטה, לא יודעת איך להתנהג ומסיימת את הערב כשהיא שיכורה לחלוטין, ועל הדרך גם פולטת את העובדה שהיא יודעת על הפרידה של דון ובטי. 

דון הולך אל הבר ושם הוא פוגש גבר בשם קוני, ושניהם מעלים זכרונות מהימים הפשוטים שלפני הכסף. החיבור ביניהם הוא מיידי, כנראה בגלל תחושת חוסר השייכות למעמד שלא גדלו בתוכו. כל אווירת הפשטות הזו מחוזקת על ידי העובדה ששניהם עומדים מאחורי הבר הנטוש, ודון הוא זה שמכין את המשקה בעצמו. 

בטי פוגשת גבר בשם הנרי פרנסיס, שבהשפעת האלכוהול מפתח איתה מיד שיחה אינטימית על ההריון שלה ואפילו נוגע בבטנה. מאוחר יותר, קופר מציג אותו בפני כולם וברור לנו שיש סיבה לכך שהאיש הזה נכנס לפרק ושעוד נראה אותו בעתיד. למרות שדון ובטי מסיימים את הערב ברגע רומנטי ונראים מאוהבים מתמיד, אנחנו יודעים שהיחסים ביניהם לא נפלאים בכלל. קשה שלא לסיים את הפרק כשהמשפט של סבא ג'ין מהדהד בראש - All hell's gonna break loose.




נקודות למחשבה:


- בסצנה שבה האשה אומרת לג'ואן לא להכנס להיריון, אנחנו רואים אותה עומדת במטבח ולמספר שניות שומעים את תקתוק השעון מהתנור שלה. הרמז ברור.

- בזמן הריקוד של פיט וטרודי, פיט מסתכל כל הזמן לעבר דון והאחרים, לחפש את הערכתם.
 

עתידות (ספוילרים, בלע"ז): 
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד


המשך עונה 3

- קוני הוא כמובן קונרד הילטון. לא סתם איש עשיר אלא מולטי מיליונר ידוע.

- השיחה הראשונה בין כולם עם הנרי פרנסיס קשורה לגירושין ונישואין שניים. זה כמובן יהיה התפקיד שלו בהמשך העונה. הוא יעזור לבטי להתגרש ויהיה בעלה השני. 

עונה 5

- בלתי נמנע להשוות בין הסצנה שבה סאלי סוגרת לבטי את השמלה בפרק הזה, לבין הפרק השלישי בעונה החמישית, שבו סאלי ובובי לא מצליחים לסגור את השמלה של בטי, ולחשוב שכשהיא נראתה נפלא היא רטנה ש"אני נראית כמו מטרייה פתוחה". הו, חכי חכי. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה