יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 3, פרק 12: ילדים גדולים, ילדים קטנים


"
The adults, we all want to be strong for you"


הפרק הלפני אחרון בעונה מתרחש על רקע רצח קנדי והנסיון של המבוגרים להגן על הילדים מפני ההשלכות שלו והתחושות שהוא מעורר, למרות שגם המבוגרים מתפרקים בעצמם. העלילה מחלקת את הדמויות לילדים ולמבוגרים, או ל"הורים" ו"ילדים", לא לפי גיל אלא לפי צורת התנהגות. לאורך הפרק יש הקבלה בין רצח קנדי למצב היחסים בין דון ובטי, ושני האירועים מכריחים את הילדים להתבגר ולהשתנות.

במשרדי סטרלינג קופר מתקלקל החימום וכולם קופאים מקור. פיט המפונק רוטן על הקור ועל השוקו החם הלא איכותי שקיבל. ליין מבשר לו שקן יהיה מנהל המחלקה ולא הוא, ובתגובה פיט מתרגז, הולך הביתה ומספר לטרודי שפיטרו אותו, למרות שזה לא נכון. סביר להניח שמבין בני הזוג, הוא המבוגר יותר, אבל כרגע טרודי היא המבוגרת האחראית מבין השניים ומנסה להרגיע את הילד הבכיין שיש לה בבית.

פגי היא כבר מזמן לא הילדה הטובה מברוקלין – מהשיחה עם שותפתה לדירה אנחנו יודעים שדאק נוהג לישון אצלן בבית – אבל יחסית לקארן, פגי שמרנית. היא לא מסתכנת עם גבר נשוי והיא מהססת ומתביישת כשהיא יוצאת מהמשרד כדי לפגוש את דאק במלון. גם כשהיא מגיעה אליו, היא נראית בעיקר נבוכה.

מרגרט, בתו של רוג'ר, עומדת להתחתן בעוד מספר ימים, אבל זה לא מפריע לה להתנהג כמו ילדה קטנה. היא מכנה את הוריה Mommy  ו – Daddy, טוענת שג'יין הרסה לה את החיים ומאיימת לבטל את החתונה אם היא תגיע אליה. רוג'ר, שכמובן משלם על כל האירוע, צריך לתמרן בין בתו המפונקת לאשתו המפונקת לא פחות, ולהרגיע את "מריבת האחיות" שלהן. "כל מה שאתה עושה זה בשבילה", ג'יין צועקת, כאילו הייתה הילדה המקופחת שלו ולא אשתו.

תוך כדי דיון בין פיט להארי בשאלה מי יותר מסכן, עובדי החברה רצים לצפות בטלוויזיה. דיווח על ירי בנשיא קנדי משודר וכולם בהלם. באופן אירוני, המשפט האחרון שהארי הספיק להגיד לפני הגילוי היה "אני אמות מאחורי השולחן הזה". כל קווי הטלפון קורסים ובטלוויזיה מודיעים על מותו של קנדי כתוצאה מהיריות. גם אצל דאק ופגי, הדיווח קוטע שיחה טיפשית (פגי מודאגת מהאפשרות שדאק עשה לה היקי, שאמא שלה לא תדע) ודאק מיד פונה לתפקיד ההורה ומתקשר לילדיו.

המוות הראשון. כולם צופים בדיווחים על רצח קנדי (צילום מהאתר הרשמי)

בבית משפחת דרייפר, שתי המבוגרות בבית, בטי וקרלה, יושבות יחד מול הטלוויזיה, מעשנות ובוכות. סאלי היא זו שבאה לחבק ולנחם את בטי, כאילו מנסה להגן עליה במקום שהמצב יהיה הפוך. כשדון חוזר הביתה הוא מוצא את הילדים צופים בחדשות ומנסה להגן עליהם מפני המצב החדש. "הכל יהיה בסדר", הוא אומר. "יש לנו נשיא חדש ונהיה עצובים קצת". דון ממשיך לנסות ולתקן את המצב עם בטי, ואחרי שראינו אותו קם בלילה לטפל בתינוק, הוא גם שולח אותה לישון, דואג לארוחת הערב ומבלה עם הילדים – כל מה שהיא עושה בדרך כלל בבית.

"כל הסימנים מראים שאני לא צריכה להתחתן", אומרת מרגרט למונה בתחילת הפרק. סביר להניח שהיא לא חלמה אפילו על סימן כל כך גדול והיא בוכה, לא על מות הנשיא אלא על החתונה ההרוסה שלה. למרות הכל, רוג'ר נחוש בדעתו להגן על בתו, החתונה מתקיימת ומרגרט נרגעת ושמחה, אבל לא מעט מהמוזמנים נשארים בבית, כולל טרודי ופיט, שמשוכנע שיש מי ששמח על הרצח ומשמיץ את הארי ש"בדק כמה פרסומות לא ישודרו" בזמן שדיברו על אשתו וילדיו של הנשיא. פיט ממשיך בהתנהגות הילדותית שלו, מלכלך על אחרים ומוותר על אירוע חשוב מבחינה עסקית. מאוחר יותר, טרודי משנה את דעתה לגבי עתידו של פיט בחברה. "אסוף את הלקוחות שלך, הם ילכו איתך לאן שתלך", היא אומרת. את ההחלטה המקצועית, היא עושה בשבילו.

בסיום החתונה, רוג'ר שוב גורר את ג'יין השיכורה, כמו במסיבה שלהם מתחילת העונה, והיא מדברת על כך שכבר לא תזכה להצביע לקנדי – היא עד כדי כך צעירה. רוג'ר מטפל בה, מניח אותה במיטה ומחפש נחמה, איך לא, אצל ג'ואן. בשיחה ביניהם נראה שהוא רציני ונסער מכל עניין הרצח, ומתנהג בצורה מאוד לא אופיינית לו, ואפילו איתה הוא לא חוזר להיות ליצן חסר דאגות אלא בהמשך לג'יין ולמרגרט, הוא דואג גם לה.  

מי שמעורר את הקשר בין רצח קנדי למשבר של דון ובטי, הוא הנרי פרנסיס, שמגיע לחתונה. בטי לחוצה מהמחשבה שהוא נמצא שם עם אשה אחרת ונושמת לרווחה כשהיא מגלה שמדובר בבתו. ההקלה הזו מראה לנו שהיא ממש לא התגברה על הרגשות שלה כלפיו. היא עדיין רוקדת עם דון (בחוסר רצון) ומנשקת אותו (ביוזמתו) אבל הם מסתכלים זה על זו כל הערב. דון חש שמשהו לא בסדר אבל מייחס את ההרגשה הזו לרצח. "הכל יהיה בסדר", הוא אומר לה, כמו שאמר לילדים. אבל היא לא מקבלת את ההסבר שלו. "איך אתה יודע?" היא שואלת, ומתכוונת לעתידם המשותף, מה שדון לא יודע עדיין. הסבר של ילדים כבר לא מספיק לה. בסיום החתונה, דון והנרי עומדים גב אל גב ולרגע בטי עומדת ומתבוננת בשניהם, כאילו מנסה לבחור עם מי ללכת הביתה. הטריגר הסופי שמכריח אותה לפעול הוא הירי ברוצח, לי הארווי אוסוולד, בו היא צופה בשידור חי. היא יוצאת מהחדר בכעס על דון וסאלי ההמומה רואה את המתח בין הוריה, ממנו הם כבר לא יצליחו להגן עליה. 

המוות השני. דון ובטי, רגע לפני שהכל נגמר (צילום מהאתר הרשמי)

נראה שכמות הכאוס בחייה של בטי עולה על גדותיה וזה הרגע שבו היא מחליטה לקחת את השליטה לידיים שלה. היא נפגשת עם הנרי ומספרת לו שדון משקר לה שנים. היא מתוודה בפניו שאין לה מושג מה קורה יותר בעולם והוא מציע לה נישואין. הוא רוצה לטפל בה. בטי אמנם מתנהגת סוף סוף כמו מבוגרת, אבל כנראה שלעולם תצטרך שגבר אחר יטפל בה. כנראה שזו הדרך היחידה לשרוד עם שלושה ילדים במציאות שלה.

"אני לא אוהבת אותך יותר", בטי אומרת לדון כשהיא חוזרת הביתה. היא לא מרגישה יותר כלום. הוא מנסה לשכנע אותה שזו תחושה זמנית, אבל גם הוא יודע שהיא מתכוונת לדבריה. ברקע נשמעים מהטלוויזיה דיווחים על הלווייתו המתוכננת של קנדי בעוד היחסים בין דון ובטי מגיעים גם כן לקיצם. למחרת בבוקר, הם לא מחליפים מילה, והילדים מבחינים בקרירות ביניהם. כבר אי אפשר להגיד להם שהכל יהיה בסדר. שני אנשים בודדים מגיעים למשרד הריק. פגי נשארת בלי דאק שנמצא עם משפחתו ובלי אמה הממררת בבכי בבית, ופונה לעבודה. דון נשאר בלי בטי שלא רוצה בו יותר, ופונה לאלכוהול. כל אחד הולך לחדר אחר, להתאבל על אובדן אחר. 


נקודות למחשבה:

- דווקא אלה שלא מתנהגים כמו ילדים קטנים בפרק, הם הילדים האמיתיים – סאלי ובובי.

- "ברט ורוג'ר יודעים על זה?" – פיט מנסה להיראות חשוב בנסיון לבטל את הגזירה המקצועית של ליין ומשתמש בשמות הפרטיים של הבוסים שלו.

- זו המסיבה השנייה של רוג'ר בעונה הזו: בראשונה, בטי והנרי מכירים אבל היא הולכת הביתה בשמחה עם דון, בשנייה היא הולכת איתו בחוסר רצון ומאוהבת לגמרי בהנרי. מה שלא משתנה זה מצב השכרות של ג'יין בסוף שני האירועים.

- הפרסומת של אקווה נט, שפגי עובדת עליה, הופכת להיות בעייתית מאוד מכיוון שהיא מצולמת במכונית פתוחה, כמו זו שבה נרצח קנדי. 

- בטי לא מיררה כך בבכי כשאבא שלה מת. כנראה שהעולם שלה באמת מתפרק הפעם.




עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

סוף עונה 4:
הנרי אמנם אומר לבטי שהיא תהיה מאושרת איתו, אבל אחרי שהם מתחתנים מתברר שהכל רחוק מלהיות מושלם ושבטי כנראה מתחילה לגלות חרטה על הצעד הזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה