יום שבת, 31 במרץ 2012

עונה 4, פרק 2: משאלות וציפיות



"It all comes down to 'what I want' versus 'what's expected of me'"

השאלה "מה אנשים באמת רוצים" עולה לדיון בפרק, באמצעות חברה שחוקרת צרכנים ומגיעה לסטרלינג קופר דרייפר פרייס. אבל כמובן שהעיסוק האמיתי הוא לא בקהל יעד למוצרים, אלא בדמויות עצמן – דון, סאלי, פגי ורוג'ר – כולם רוצים משהו בסתר לבם, אבל נאלצים להתמודד עם העובדה שהם לא משיגים אותו. אבל בעוד כולם מתנהגים כפי שמצופה מהם כשהם מחניקים את הרצון האמיתי, דון, שממשיך בהידרדרות שלו, פונה להתמודדות שהיא חוסר התמודדות ובועט בציפיות.

סאלי דרייפר יוצאת עם משפחתה לקנות עץ לחג המולד. היא פוגשת שם את גלן בישופ, שלראשונה מגלה עניין בה ולא בבטי. גלן מכנה את הנרי "האבא החדש שלך" ומספר שגם אמו התחתנה שוב. הוא מתקשר אליה בסתר והם מנהלים שיחה "פרטית", כמו שהוא קורא לה. כרגע, הוא כנראה האדם היחיד שמבין מה עובר על סאלי ומתעניין במצבה, והיא מרגישה בנוח לספר לו שהיא שונאת להמשיך לגור בבית שבו היא מצפה בכל רגע לראות את אביה. גלן מקשיב, וכנראה בנסיון ילדותי לגרום להם לברוח, הוא פורץ לבית דרייפר/ פרנסיס עם חבר והם משחיתים את הבית, אבל משאירים את חדרה של סאלי נקי. גלן משאיר לה שרוך שהכין בעצמו. היא מזהה את המתנה ולכן יודעת שגלן הוא זה שפרץ לבית אבל לא מגלה כלום לאף אחד. היא שומרת על סוד הקשר ביניהם למרות שהיא אמורה לספר עליו לבטי, כדי לא לאבד אותו.  

הרצון של סאלי, שדון יהיה איתם בבוקר החג ויתן להם את המתנות, הוא גם הרצון של דון. כשאליסון, המזכירה שלו, מקריאה את המכתב שלה ל"סנטה", היא משועשעת מהבקשות השונות אבל ברגע שהיא מגיעה למשאלה של סאלי, יש ביניהם רגע מביך והיא מתנצלת. דון לא נותן לעצמו להסגיר את העצב ליותר משלוש שניות ודואג שהילדים יקבלו שתי מתנות – כנראה כסוג של פיצוי על כך שלא יוכל להגשים את המשאלה המשותפת שלו ושל בתו.

פרדי ראמסון, שפוטר בעונה השנייה בגלל אלכוהוליזם שיצא משליטה, מגיע לפגישה עם רוג'ר. הוא נקי ופיכח כבר יותר משנה והוא מביא איתו תקציב של 2 מיליון דולר שגורם לרוג'ר לקבל אותו במקום. התנאי היחיד של פרדי הוא שפיט לא יטפל בלקוחות שלו. פגי מקבלת אותו באהבה ופיט מנסה להעלות את עניין האלכוהוליזם אבל רוג'ר מגלה טקט נדיר ומשתיק אותו בזמן.

פרדי הוא הדוגמה הטובה ביותר לאדם שמצליח להתגבר על הרצון הפנימי החזק שלו – שתייה, או בעצם הרס עצמי, ולא סתם הוא חוזר בפרק הזה – פרדי הוא תמרור האזהרה שמזכיר לנו מה יכול לקרות לדון אם ימשיך לאבד שליטה, והמפגש הראשון ביניהם מבהיר את זה – כדי לחגוג את חזרתו של פרדי, דון מיד מוזג משקאות לכולם ונדהם מסירובו לשתות. בהמשך, פיבי השכנה מטפלת בדון במיומנות כי "גם אבא שלי היה שתיין". דון בהחלט מצדיק את התואר הזה במהלך כל הפרק.

ממשיך לצלול בדרך לתחתית. דון (צילום מסך).

ד"ר פיי מילר היא חוקרת שמטרתה היא לגלות מה קהל הצרכנים רוצה באמת, ולא מה הוא אומר שהוא רוצה, כדי למכור טוב יותר. השאלון שהיא מחלקת לעובדים כדי שיכירו את התהליך מבריח את דון מיד בזכות שתי שאלות לדוגמה – איך תתאר את אביך, ומי מחליט את ההחלטות בבית שלך. מאוחר יותר, היא מתעמתת איתו על עזיבת הישיבה והוא בתגובה מפלרטט איתה, כי הוא כמובן שיכור.

לי גרנר ג'וניור מזמין את עצמו למסיבת החג במשרד, מה שאומר שצריכים להפוך אותה למסיבה אמיתית, על חשבון תקציב שלא קיים. ליין מתמרמר אבל יודע שאין לו ברירה – זה הלקוח הכי גדול שמחזיק את החברה כולה בחיים. כדי לארח את הוד מעלתו, ג'ואן מארגנת מסיבה המונית, עם מתנות, הרבה אלכוהול וריקודים, ולובשת את השמלה שגורמת לו לרייר במיוחד. אבל גרנר לא מסתפק בכך ומתעקש להשפיל את רוג'ר – מכריח אותו להתלבש בתחפושת סנטה קלאוס ולחלק את המתנות, ואת המתנה שהוא מקבל – מצלמת פולארויד – הוא מנצל כדי לצלם את כולם יושבים בחיקו, אחד אחד. רוג'ר כמובן היה שמח להפטר מהלקוח המפונק והמעצבן, שבנוסף לכל גם שולח ידיים לג'יין, אבל נאלץ להתנהג כפי שמצפים ממנו ולשתוק. לי גרנר מקבל את מה שהוא רוצה. תמיד.

אחרי המסיבה, דון השיכור (אין כבר צורך לומר) מגלה ששכח את המפתחות לביתו ואליסון באה להחזיר לו אותם בניגוד לפיבי ולפיי, את אליסון המצב של דון לא דוחה. היא כן מנסה להתנגד כשהוא מנשק אותה, אבל שלוש שניות אחר כך היא שוכחת מזה לחלוטין. למרות שדון שתוי מאוד ולמרות שמדובר בסקס שבפירוש חסר קשר לרומנטיקה (על הספה, בבגדים) או אפילו למטרה כלשהי מעבר לסיפוק רגעי של אדם בודד, אליסון מגיעה למשרד למחרת כשהיא מלאה חיוכים ותקוות לגבי דון. אבל הוא אפילו לא מסוגל לעשות את הדבר ההגון ולהגיד לה שזו הייתה טעות. יותר מזה, הוא מודה שניצל אותה ובחוסר טעם משווע נותן לה את הבונוס שלה לחג, ובכך בעצם גורם לאליסון ההמומה להרגיש כמו זונה.

והיא רק רוצה להתחתן. פגי (צילום מהאתר הרשמי)

המשאלה של פגי היא גם מה שמצפים ממנה לעשות, ומה שבעיני פרדי הוא מטרת חייה של כל אישה – להתחתן. אבל למרות שהחבר שלה הוא הפוך מהטיפוסים איתם ראינו אותה עד עכשיו, כלומר, הבחור הנחמד, הצעיר וה"נכון", שאפילו חי באשליה שהיא שומרת את עצמה בשבילו. היא מתרגזת כשהוא קורא לה "מיושנת", אבל מכנה בעצמה  את פרדי "מיושן" בגלל הרעיונות שלו. אחרי שהיא מתנצלת, היא מבינה שדווקא עם פרדי היא יכולה לדבר על הקשר שלהם. בסופו של דבר היא נכנעת לציפיות וללחצים של מארק ושוכבת איתו למרות שברור שהיא לא מעוניינת בכך, רק כי היא לא רוצה להיות לבד.

מה אנשים רוצים ומה מצופה מהם – לפי מה אנשים בוחרים להתנהג. זאת השאלה של פיי מילר. כנראה שלזרוק את כל הציפיות ולהתנהג רק לפי הרצון הפרטי שלך זה משהו שיכול להתקיים רק כשאתה מאבד שליטה. 


נקודות למחשבה:

- נראה שמערכת היחסים הנורמלית היחידה שיש לדון כרגע היא עם פגי. הוא מאחל לה "Merry Christmas, sweetheart" ונראה שהוא אוהב אותה באמת.

- כשאליסון הולכת להחזיר לדון את המפתחות, ג'ואי מכנה אותו "פתטי". הוא לא מכיר את דון המפורסם והמוצלח שכולם חפצים ביקרו והכינוי הזה, ובעיקר הקלות שבה הוא נותן אותו, מראים עד כמה מצבו של דון לא טוב.



עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

סוף עונה 4:
- פיי אומרת לדון שלא ידאג, הוא יהיה נשוי שוב תוך שנה. והיא צודקת.

- בפרק הזה אנחנו גם רואים לראשונה מזכירה חביבה ואלמונית בשם מייגן. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה