יום שבת, 22 ביוני 2013

עונה 6, פרק 12: המפלצת

"My father's never given me anything"

פרק אחד לסיום העונה, ונראה שדון דרייפר נמצא בעיצומה של צלילה לתחתית שעומקה אינו ידוע. הוא עומד בפני האפשרות שהרומן שלו יתגלה למייגן, סאלי כבר לא מעוניינת לראות אותו יותר ועכשיו גם ה"בת" שגידל במשרד – פגי, כבר מרשה לעצמה להתנגד למעשיו. ובעוד דמותו המוצלחת של דון דועכת במהירות, נראה שבאותם משרדים בדיוק, מתגלה היורש שלו.

כשדון ישן במיטתה של סאלי, הוא טוען בפני מייגן שלא רצה להעיר אותה, אבל כנראה שהבחירה במיטה הזו היא הרבה יותר מהתחשבות לא אופיינית, אלא געגועים וייסורים. כרגע מייגן היא הדמות היחידה שנמצאת עדיין באפלה ולכן עדיין דואגת לדון. היא מבקשת ממנו להישאר בבית כדי להתגבר על משבר שאין לה מושג מה מקורו.

בזמן שהוא בוהה בטלוויזיה (תשדיר בחירות של ניקסון, הסדרה של מייגן), בטי מתקשרת ומעדכנת אותו שסאלי לא תגיע לבקר גם בסוף השבוע הקרוב, וכנראה בכלל לא. דון מנסה להסוות את העצב שלו אבל בסופו של דבר מודה שלא רק מייגן, אלא "שנינו מתגעגעים אליה". זה רגע נדיר של חולשה מצדו וברור שהוא אכול אשמה.

בזמן שדון לא נמצא במשרד, פגי וטד לוקחים את החיבה ההדדית שלהם צעד אחד קדימה, ולמרות שכנראה לא קורה ביניהם שום דבר ממשי, כל המשרד עד לפלירטוטים, לצחוקים ולעובדה שהם כנראה מאוהבים. מי שעוד שמה לב לכך היא מייגן, כשהיא ודון פוגשים את השניים בבית הקולנוע אחרי צפייה ב"תינוקה של רוזמרי". דון מתנהג כאילו אין לו שום עניין ברומן המתרחש או לא מתרחש בין השניים, אבל ההתנהגות שלו מראה אחרת – הוא מתקשר להארי קריין, ומבקש להפר את ההסכם שלו עם טד ולקחת את סאנקיסט – לקוח שהבטיח במפורש שלא ירדוף אחריו יותר בגלל הקונפליקט עם הלקוח של טד, אושן ספריי. מוקדם יותר באותו היום, דון היה נאמן להסכם הזה ועכשיו הוא מחליט להתעלם ממנו. הוא אולי יכול להכחיש שאכפת לו מהקשר בין טד לפגי, אבל אין דרך אחרת להסביר את הצעד הזה. נראה שדון, שלא הצליח להגן על בתו האמיתית ואכזב אותה, מנסה להגן על "בתו" השנייה. לא בהכרח מהסיבות הנכונות.

יש רומן? אין רומן? פגי וטד (צילום מהאתר הרשמי)
הסיבה הרשמית לכך שהזוג המאוהב – בהכחשה הגיע לקולנוע היא תחקיר לסרט פרסומת בהשראת "תינוקה של רוזמרי". צילום הסרטון כנראה יביא לחריגות תקציב, ודון מנצל את הידיעה הזו כדי לחתור שוב תחת טד והוא מיידע את הלקוח כדי להכניס אותו לבעיה. בסופו של דבר, אחרי שדון מביא את הפגישה בין שני הצדדים למבוכה רצינית, ורומז שהסיבה לכך שטד לא רוצה לוותר על הפרסומת היקרה היא כדי לא לפגוע בחזון של אהובתו, אבל מצליח להמציא תירוץ אחר בזמן. לטד הזועם הוא מבהיר שהוא לא חושב עם הראש ושכולם יודעים מה קורה. אבל השיחה האישית בין השניים הגיעה מאוחר מדי, ודון, חסר רגישות מתמיד וכנראה גם שיכור במיוחד, בחר בדרך פומבית ומשפילה כדי להתעמת עם טד. מה שלא נעלם מעיניה של פגי. נדמה שלדון כבר לא אכפת משום דבר ומאף אחד.

דון מאבד את מעמדו מרגע לרגע, ובמקביל, פיט מצליח להשתלט על משרת חלומותיו – לנהל את ענייני שברולט בדטרויט, במקום קן, שמצליח לשרוד עוד נסיונות התנקשות של נציגי החברה. כמובן שפיט מעמיד פנים שהוא מקריב את עצמו לטובת המשימה, אבל ברור שהוא מאושר. הוא פחות מרוצה מכך שיד ימינו אמור להיות בוב בנסון, הלא הוא ה"חולה" שניסה להתחיל איתו בפרק שעבר. כשפיט מנסה להפטר מבוב, הוא מגלה (בעזרתו האדיבה של דאק פיליפס הבלתי נסבל) שבוב הוא בעצם דמות מומצאת לחלוטין – אין לו השכלה, הקשרים והייחוס בהם הוא מתגאה לא באמת קיימים, והוא בסופו של דבר, סתם מישהו שמגיע משום מקום ומנסה להצליח בחברה. "מעולם לא ראיתי כזה דבר", אומר דאק. "אני ראיתי", אומר פיט. קוראים לו דיק וויטמן. דון כל כך לא רלוונטי יותר, שכבר יש דון חדש בחברה. ובניגוד לרגע שבו גילה את זהותו האמיתית של דון ונתקל בתשובה "למי אכפת?", פיט מבין שבמקרה של בוב, הוא יכול להשתמש במידע הזה לטובתו.

סאלי, שעד עכשיו המפלט האחרון שלה מאמה היה אביה, מחליטה להתרחק משניהם ולעבור לפנימייה. מבחינת בטי זה דווקא צעד מבורך (כביכול בגלל ענייני השכלה, מן הסתם כי היא פשוט לא יודעת איך להתמודד איתה). כולם יודעים שהיא יכולה להתקבל בקלות – יש לה משפחה נחשבת וכסף לא חסר. אבל מה שסאלי צריכה להוכיח במקום החדש הוא, שהיא יכולה להתנהג כמו מבוגרת – לדאוג לצרכי השכרות וההתמסטלות של שותפותיה לחדר. בעזרת גלן בישופ שחוזר לעלילה (עם מעיל שנראה כמו מפגן אנטי מלחמתי), היא עומדת במשימה בהצלחה. אבל אחרי השתייה והעישון, סאלי מציבה את הגבול שלה מול רולו, החבר של גלן שמנסה לנשק אותה. בניגוד לחברותיה החדשות, היא לא מצליחה להתייחס בקלות ראש לעניין – כנראה כי עד עכשיו כל מה שהיא יודעת על מין מעוות לחלוטין ונתפס כשלילי, והיא בוחרת להשתמש בביטוי "הוא ניסה לכפות עצמו עלי". 
גלן מציל את סאלי והיא מחייכת. עד עכשיו, הוא האדם היחיד שדואג לשלומה ומגן עליה.

כאב משוכפל, אשה משוכפלת. בטי וסאלי (צילום מסך)
סאלי עוברת את המבחן בהצלחה ומתקבלת לפנימייה. בדרך לשם, בטי לקחה ממנה צ'יפס, בדרך משם, היא נותנת לה סיגריה – המסע לעולם המבוגרים הושלם. "אני בטוחה שאבא שלך נותן לך בירה", בטי מנסה לנחם את עצמה ומופתעת לגלות את התשובה של סאלי - "אבא שלי מעולם לא נתן לי דבר". כששתי הנשים נוסעות יחד במכונית ומעשנות, נראה שהילדה בת ה – 14 מבוגרת ועצובה הרבה יותר מגילה. דון נכשל בתפקידו כבעל ולאחר מכן גם כאב. הסבל שהוא גורם הוא אותו סבל, ובטי וסאלי נראות לרגע זהות.

דון שוב לבד במשרד. עם כוס המשקה הנצחית. הוא שוכב על הספה במשרדו ונראה מובס, אבל זה עוד לא הסוף. פגי נכנסת לתת את המכה הסופית. היא גוערת בו וכועסת על מעשיו. גם את הבת הזו הוא איבד. אבל רק ברגע שהיא אומרת לו "אתה מפלצת" דון נראה לגמרי המום, אבל רק לרגע. מובס, הוא חוזר לשכב על הספה, הפעם בתנוחה ובצילום זהים לחלוטין לאלו שבהם התחיל הפרק, במיטתה של סאלי. בדיוק כמו ילדתו הביולוגית, גם הבת המקצועית שלו שונאת אותו עכשיו. בלי סאלי, בלי פגי, בלי בטי שמרוצה מחייה החדשים, בלי אמון מצדו של טד. את ג'ואן הוא אכזב כבר מזמן ועם סילביה הכל נגמר. דון נשאר לבד. ומה יהיה עם מייגן? נשאר רק עוד פרק אחד כדי לדעת את התשובה.


נקודות למחשבה

- דון מעביר ערוץ בטלוויזיה בדיוק כשמייגן, באופרת הסבון, צועקת "I'm talking to you, don't you dare ignore me" (וגם בהמשך, הוא יצפה בטלוויזיה, היא תדבר איתו והוא יתעלם ממנה לחלוטין)

- בשבוע שעבר תהיתי אם נזכה לראות את קן. עכשיו אני תוהה אם קן יזכה לראות.

- הנקודה שטד מבהיר בישיבת השותפים, לגבי קונפליקט הלקוחות, היא בדיוק אותה נקודה שדון הבהיר לפני שנים, בפרשת "אמריקן איירליינס" שבגללם סטרלינג קופר התפטרו מפרסום "מוהוק איירליינס". דון הגיע למצב שהוא כבר בוגד בערכים שהוא עצמו האמין בהם פעם. לא מפתיע.


- כשפגי וטד מציגים לו את הרעיון לפרסומת, דון משחק בתפקיד התינוק. בסרט שהיווה להם השראה, "תינוקה של רוזמרי", התינוק הוא יציר השטן. כלומר, מפלצת.


אין עתידות, יש שאלות

השאלה הגדולה ביותר היא, האם בסיום העונה הזו דון יאבד את כל מה שיש לו? האם ההתרסקות הבאה תהיה אובדנה של מייגן? (מה שמחזיר אותנו שוב לתיאוריית הקונספירציה של הרצח, או סתם למחשבה שהיא תגלה על הרומן) האם דון יאבד את העבודה שלו? או ששוב יצליח להמציא את עצמו מחדש ברגע האחרון?

תגובה 1:

  1. אני לא חושב שדון מפר את התחייבותו לטד משום שהוא כבר לא רואה בו גורם מוסרי, אלא כי כעת יש לו יתרון לנצל עליו בכל העוצמה

    השבמחק