יום שבת, 15 ביוני 2013

עונה 6, פרק 11: הטובה הרעה

"I can't believe you would do this for me"
- "you know I have children too
"I know that's not why you're doing it"

חברויות בין אנשים מעולם לא היו הצד החזק ב"מד מן", ולכן גם בפרק שסובב כולו סביב בקשות לטובות אישיות, הסיבות לבקשות האלה, וגם התוצאות שלהן, יהיו מעוותות לחלוטין. הגבולות בין עזרה לניצול מיטשטשים (ותמיד קשורים למין ככלי להשגת מטרה), כך שדווקא צעד שאמור לשדר בטחון הדדי ורצון להועיל, יזיק בסופו של דבר לכל המעורבים בעניין.

נראה שפיט הצליח להשיג את השקט מאמו עם המטפל החדש, מנולו. כזכור, מנולו הגיע לספק את השירות דרך בוב בנסון, שטוען שהוא טיפל באביו עד להחלמה מלאה (וזה למרות שבפרק השני הוא מספר לקן שאביו מת) והאם נראית מרוצה ושמחה מתמיד. בשיחה עם פגי (שהאם, דוט, חושבת בטעות שהיא טרודי וכמובן מעלה את נושא התינוק המשותף וגורמת לפגי להחסיר פעימה לרגע) דוט טוענת שמנולו והיא מנהלים יחסים שחורגים בהרבה מיחסי מטפל – מטופל. היא נראית רצינית, אבל מצד שני, בדיוק באותו זמן, האח החביב בודק דווקא את ישבנו של פיט.

מטפל או מנצל? האח מנולו, דוט ופיט (צילום מהאתר הרשמי)
בדרך חזרה מפגישה עם לקוח, פגי מספרת לפיט בשדה התעופה על השיחה עם אמו, והוא נחרד לחשוב שהיא נהנית יותר מדי מהטיפול שהיא מקבלת. הוא מרגיש שהיא מנוצלת ולכן מתחקר אותה. את התסכול הוא מוציא על מקור העזרה, בוב. כאן בוב מפתיע בשאלה "עד כמה זה מופרך להתאהב במי שדואג לך, ולא משנה מי הוא?" תוך כדי מגע קל עם פיט, ובעצם מראה את תקוותו שפיט יגמול לו על העזרה שהוא עצמו סיפק, ללא קשר למה שקורה או לא קורה בין מנולו ודוט. המסר של פיט ברור למדי: "תגיד לו שאני מפטר אותו" (כי בשום אופן פיט לא רוצה להיות חייב טובה לבוב) ו"תגיד לו שזה מגעיל" (כלומר: תגיד לעצמך שזה מגעיל).

פגי מגלה בביתה עכברוש. בלילה היא מגלה שלכידתו הסתבכה והיא מתקשרת באימה לסטן. "אני לא החבר שלך", הוא מודיע לה, ולכן זה לא התפקיד שלו לצוד עכברושים באמצע הלילה. פגי מחליפה את הטובה בעסקה "אני אגרום לכך שזה ישתלם לך", היא אומרת בלי להסס, ואפילו להצעה הזו סטן מסרב. הוא לא צריך אותה, הוא לא ישן לבד. האם היא רצינית? קשה לחשוב שלא, כשמדובר בפגי, בחורה שרחוקה מלהיות חסודה. האם היא עד כדי כך מפחדת מהעכברוש, שהיא מציעה לו לנצל את מצבה בכזו קלות, או שזה עוד נסיון להתחמק מהבדידות? אחרי הכל, מה מזכיר לך יותר עד כמה את לבד, ממזיק בבית.

אשתו של טד מתלוננת שהוא לא נמצא מספיק בבית. היא יודעת שהרבה יותר נעים לו להסתובב כל היום עם קופירייטרית צעירה, ולעבוד באופן קבוע עם דון דרייפר הדגול. מה שהיא לא יודעת זה, שעם שניהם אין לו את היחסים שהיה רוצה. פגי נראית יותר נינוחה עם פיט קמפבל, ודון מנסה לנצח אותו במלחמות על לקוחות. בעוד שהוא מנסה להמנע מיחסים עם פגי, הוא מנסה לתקן את הקשר עם דון. הוא לא מבין שבעצם לדון אין שום דבר נגדו, הוא בסך הכל בחור עצלן למדי שלא אכפת לו מהעבודה, שוכח פגישות ולא קורא הודעות, והרושם שנוצר, כאילו הוא מנסה להרוס לו את העסקים עם לקוח מתחרה, נובע אך ורק מחוסר תשומת לב ולא מכוונה. טד מנסה ליצור "הפסקת אש", שדון מסכים לה למרות שהוא יודע שאין באמת שום מלחמה ביניהם. הוא בסך הכל מנצל את רגשותיו של טד כדי לזכות בטובה ממנו.

וזו טובה גדולה מאוד. מיטשל, בנם של ארנולד וסילביה רוזן, הפסיק ללמוד וכעת בכל רגע הוא יכול להיקרא למלחמה. בני הזוג רוזן בהיסטריה ולמרות שדון לא רוצה להתערב בנושא, הוא לא מצליח לעמוד מול ארנולד השבור, ומחליט לנסות. הקשרים של פיט כבר לא עומדים לרשותו, ונסיונו להעלות את הנושא מול נציגי ג'נרל מוטורס גרמו למבוכה. בסופו של דבר, הישועה מגיעה מטד, שמבטיח לנסות ולסדר לילד דרך מילוט – להפוך לטייס. זו הטובה שהוא עושה לדון תמורת "הפסקת האש" ביניהם, שכאמור, לא באמת קשורה לשום מלחמה אישית.

מזועזעת, ובצדק. סאלי דרייפר וחברתה הביצ'ית, ג'ולי (צילום מהאתר הרשמי)
כשדון מחפש את ארנולד בטלפון, הוא מגיע אל סילביה ותוך כדי השיחה ביניהם הוא מבין שלמרות רצונו הכן לעזור לבני הזוג, הוא יכול לקבל תגמול לא רע בכלל על הטובה העצומה שהוא עושה בשבילם. סילביה הנרגשת מעבירה את השיחה לפסים אישיים, דון משתף פעולה בקלות, ודי ברור שהיא הולכת להחזיר לו טובה על ההצלה.

אבל דון כנראה היה חמדן מדי והעובדה שלא יכל להסתפק בתודה פשוטה התנקמה בו בדרך הכי איומה שיש – תמיד היה ברור שהרומן שלו עם שכנה הוא מסוכן מדי ועשוי להתפוצץ לו בפנים, אבל הפעם הוא לא צריך להתמודד עם בת זוג שמגלה, אלא דווקא עם בתו, סאלי, שבמהלך נסיון לעצור "טובה" שחברתה חסרת הבושה ג'ולי עושה בשבילה, ולמנוע מעצמה מבוכה ענקית מול מיטשל, נכנסת לבית הרוזנים ותופסת אותו ואת סילביה בשעת מעשה.
ואת מה שהיא ראתה היא כבר לא תוכל להשיב, לא משנה עד כמה דון ינסה למרוח אותה בתירוצי "חשבת שראית משהו" ו"ניחמתי את גברת רוזן". למרות שאנחנו יודעים בוודאות שסאלי חסרת נסיון בכל הקשור לבנים וסקס, ברור לנו שהיא כבר לא ילדה קטנה שאפשר לשקר לה, ומה שהיא יודעת עכשיו יהיה חייב לצאת מתישהו - התפרצות הזעם שלה בארוחת הערב כבר הייתה קרובה מאוד לחשיפת המידע הזה. נותרו רק עוד שני פרקים לסיום העונה. האם דון יכול לסמוך עליה, או שהוא שוב ימצא את עצמו לבד?


נקודות למחשבה

- דלתות ומפתחות מככבים בפרק. ומה מגלים מאחורי הדלתות? בגידה, בדידות, כעס, מבוכה ועכברוש אחד.

- בטי אומרת לסאלי בתחילת הפרק "אבא שלך גיבור", בדיוק בפרק שבו היא מגלה עד כמה הוא לא.

- אירוניה: בטי מונעת מסאלי להתארח בבית מלון כדי לשמור על תמימותה, ולכן היא בכלל מגיעה לישון בדירתו של דון.

- פגי יורה לכל הכיוונים: טד, פיט, סטן, אבל לא משיגה אף אחד מהם בפרק הזה. נראה שיותר מכל, היא פשוט רוצה להרגיש נאהבת ולא משנה לה על ידי מי.

- רוג'ר בטוח שתוך שנה האמריקאים מנצחים במלחמה. רוג'ר טועה כמובן.

- בחדר השינה של סטן מככב פוסטר של לא אחר ממשה דיין. בניגוד למנהיגים בארה"ב, זה בחור שידע לסגור מלחמה תוך פחות משבוע. לא פלא שהוא מודל להערצה מול טראומת ויאטנם.

- זה כבר המראה המיני – טראומטי השני שסאלי נחשפת אליו, אחרי רוג'ר ומארי בעונה הקודמת. אולי הגיע הזמן להחזיר את הילדה לטיפול.

- פיט לא רוצה לחשוב על אמו מקיימת יחסי מין – סאלי ממש צריכה להתמודד עם המראה האמיתי.

אין עתידות, יש שאלות

- פיט מזהה מיד מה קורה בין פגי לטד. טד מסתכל על השניים ומבין שיש ביניהם קשר יותר עמוק מעמיתים לעבודה. האם הוא מבין? ויותר מזה, האם הוא מקנא?

- האם סאלי תספר למייגן את מה שראתה? או לבטי? האם דון ייאלץ לספר בעצמו?

- למה פגי עדיין גרה בדירה האיומה ההיא?

- והאם נזכה לראות שוב את קן לפני שהעונה תיגמר?

והפרומו

תגובה 1:

  1. עוד אלמנט בדידות ופגי- בסוף הפרק היא יושבת על הספה עם חתול... אין יותר רווקה זקנה מזה

    השבמחק