יום ראשון, 26 במאי 2013

עונה 6, פרק 8: ייסורי ויטמן הצעיר

"The history can't be ignored. The history should not be ignored"

שם הפרק השמיני בעונה הוא "The Crash" והוא גם נפתח בתאונת דרכים שעובר קן. הוא נוסע במכונית עם מנהלים שיכורים משברולט, כשאחד מכסה את עיניו והשני שולף אקדח – ההתנגשות היא כמובן בלתי נמנעת, אבל היא רק הקדמה להתרסקות האמיתית. הסצינה נראית כמו חלום והיא נראית כפתיחה לפרק הזוי במיוחד שבו קשה להבחין במסגרות הזמן, המקום, המציאות והדמיון. בהשפעת הסמים ומצבו האישי המעורער, דון מאבד שליטה וחווה מסע מנטלי בזמן שחושף בפנינו עוד חלק מחייו של דיק ויטמן הצעיר.

הנשים בחייו של דון – סילביה, פגי, מייגן, בטי וסאלי מעוררות אצלו, במצבים שונים, זכרון מילדותו, שממחיש את הדרך המעוותת שבה חווה דון/ דיק מושגים כמו אמהות, טיפול, אהבה וחמלה. חוויות שכמובן מלוות אותו עד לבגרותו ומגלות את המקור לאחד התסביכים הגדולים ביותר שלו – יחסיו עם נשים וטשטוש הגבולות שבין דמות אם למאהבת. התנודות האלה בין דון דרייפר לדיק וויטמן קיצוניות במיוחד – בכל פעם שנראה שדון "החדש" נמצא בשיאו, הזכרון של דיק האומלל שב ומכה בו.

דון עדיין לא מצליח להתגבר על הפרידה שכפתה עליו סילביה והוא אורב לה מחוץ לדלת ומשאיר בדלי סיגריות בפתח ביתה כמסר. היא מתקשרת אליו באמצע ישיבת שותפים חשובה ומטיחה בו את האמת – הוא מפחיד אותה, היא לא יכולה לבטוח בו והוא לא מסוגל להרגיש דבר. נראה שסילביה מגלה באיחור את דון דרייפר האמיתי. היא מבקשת ממנו להתרחק ממנה ולעזוב אותה בשקט. השיחה גורמת לדון להרגיש רע, ומכאן גם להזכר במקרה בו היה חולה בילדותו, ובאמו שלא הראתה כלפיו שמץ של חיבה במצבו אלא ציוותה עליו להתרחק מכל יושבי הבית ולישון לבד במרתף. שתי הנשים, האם והמאהבת, מפקירות אותו בקרירות כשהוא חסר אונים.

בדרך לסוף שבוע של הזיות. דון והדוקטור (צילום מהאתר הרשמי)
סילביה משתמשת בשמו של ארנולד – ד"ר רוזן – כשהיא מתקשרת למשרד, מה שנותן לג'ים את הרעיון להביא את הרופא שלו "לתקן" את כולם, כלומר – להזריק להם סמי מרץ ולגרום לכולם לאבד שליטה באופן כזה או אחר. צוות הקריאייטיב נשאר לעבוד בסוף השבוע במשרד, במקביל ללווייתו של פרנק גליסון מ – CGC  שמת מסרטן. 

בעקבות המוות של פרנק, דון רואה את פגי מנחמת את טד במשרדו (גם זה קורה מיד אחרי שהוא נמצא בעמדת חוזק – הרופא מחמיא לו על החברה המחודשת). מחזה החמלה הנשי הזה שהוא נקלע אליו בטעות מחזיר אותו להמשך הפלאשבק: זונה בשם איימי לוקחת אותו לחדרה ומטפלת בו. בניגוד לאמא של דיק, לה אכפת ממנו והיא גם מצליחה לאבחן את המחלה האמיתית שלו – הוא רק מקורר ואין לו שחפת. איימי נכנסת לדמות האם ופוסלת את האמא של דיק "אמא שלך לא יודעת לטפל באף אחד", ודיק מזכיר לנו את מה שאנחנו כבר יודעים – היא לא באמת אמא שלו. אמא שלו מתה והייתה, כמובן, זונה.

הזריקה שדון מקבל גורמת לו להתפרצות מרץ אדירה. הוא רץ במסדרונות ונושא נאומי מוטיבציה בפני קן ואח"כ גם בפני צוות הקריאייטיב. "אני יודע שלא נובס, כי יש תשובה שתפתח את הדלת". הקופירייטר החדש מתלהב מהגילוי שדון דרייפר מתגלה לו כמדהים בדיוק כמו שכולם טוענים, ואז פגי אומרת משפט תמים – "אנחנו צריכים להזמין ארוחת ערב" – היא האשה היחידה בחדר והיא זו שדואגת לאוכל. המשפט שלה מביא את הפלאשבק השלישי, בו איימי מאכילה את דיק מרק כדי שיתחזק.

החזיון הזה מזכיר לדון מודעה למרק שעשה בעבר, שאמור להיות הדרך לפיצוח הקמפיין החדש. אבל לא רק שהקמפיין ההוא לא היה למרק, הוא גם לא קשור בשום צורה לבעיית שברולט. יש משהו נוגע ללב בכך שתחת השפעת סמים, מה שדון מחפש הוא בעצם מודעה שמציגה קרבה בין אם לבן. הוא עומד בארכיון, מוקף בכל היצירות שלו, עדות לגאונות של מנהל הקריאייטיב האגדי, והוזה. המשפט על המודעה "Because you know what he needs" מביא איתו את הפלאשבק החמישי, שבו הפרשנות למשפט הזה מתעוותת לחלוטין אצל דיק הצעיר. דמות האם המטפלת, האוהבת והמאכילה הופכת בחזרה לזונה, והיא יודעת מה הוא צריך – היא לוקחת מדיק הביישן את בתוליו.

אחרי סוף שבוע שלם של עבודה, דון מרגיש שהצליח למצוא את הדרך לפצח את סוד השכנוע האולטימטיבי. זה הרבה יותר גדול ממכונית, הוא אומר לפגי. זה הרבה יותר מהכל. אבל מה שמעניין אותו כרגע זו לא שברולט, אלא סילביה, והוא בטוח שמצא את הדרך חזרה אליה. כשהוא חדור אנרגיה, בטוח בעצמו ויודע בלבו שהוא הולך לכבוש מחדש את המאהבת שלו, דון חוזר הביתה כדי להתכונן ושם הוא מגלה את מה שהתרחש בהיעדרו – אשה זרה נכנסה לבית, בזמן שילדיו היו שם לבד, שיקרה להם ושדדה אותם. בעוד הגברים מנסים להגן עליו, שלוש הנשים בחדר (בטי, מייגן וסאלי) היסטריות מדאגה ומאימה, ודון פתאום מבין את המציאות שמחוץ למשרד ולבועה שלו, ופיזית, מתמוטט על הרצפה. הפלאשבק האחרון מגיע, ובו איימי מגורשת מבית הזונות, ואביגייל, אמו החורגת של דיק מכה אותו מפני ששכב איתה. דיק נשאר ללא הדמות היחידה בחייו שטיפלה בו כאם וכמאהבת, מה שכנראה מסביר את החיפוש האובססיבי שלו אחריה עד היום.

הסבתא שמעולם לא הייתה. בובי, סאלי והפורצת (צילום מהאתר הרשמי)
ובסופו של דבר, כמו שדיק, שלא היה לו מה להפסיד, בחר להתחיל את חייו מחדש לבד, כדון דרייפר, גם דון מבין שבסופו של דבר הוא תמיד יישאר בודד וחבול ולא ישיג את הדמות הבלתי אפשרית שהוא מחפש, ומניח לרדיפה שלו אחרי סילביה. במפגש הבא ביניהם הוא כבר לא אומר מילה.



"בכל פעם שאנחנו מקבלים מכונית, המקום הזה הופך לבית זונות", אומר דון בסיום הפרק. טד לא מבין על מה הוא מדבר. ובניגוד לדרך בה הושג תקציב יגואר, במקרה הזה, הכל קורה אך ורק בראש של דון. אבל דון לא מוכן להכיר בעובדה שהעצב שלו, האופי שלו, הוא מה שעורר את הזכרונות, אלא מאשים את העבודה. הסמים היו רק הטריגר. "אי אפשר להתעלם מההיסטוריה", אומר דון ההוזה. אבל דון הפיכח עוד ממשיך לנסות.


נקודות למחשבה

- העלילה מתקדמת דרך נושא שחוזר על עצמו - דלתות. דון מדבר על האפשרות למצוא את הקמפיין המנצח כ"תשובה שתפתח את הדלת". איימי היא זו שפתחה לו את הדלת, פיזית, וטיפלה בו. הוא משאיר את דלת הבית פתוחה וכך הפורצת שמתחזה לדמות אם נכנסת, והוא גם אורב לסילביה מחוץ לדלת. 

- סאלי דואגת בתחילת הפרק לאחיה הקטן ג'ין, ולאחר מכן שומרת עליו ועל בובי בדירה לבד, וגם עושה את המעשה הנכון ומתקשרת למשטרה בזמן הפריצה. ההתנהגות האחראית שלה, בשילוב עם השאלה של בטי באיזו פינת רחוב היא הרוויחה את הכסף כדי לקנות את חצאית המיני שלה, מזכירות שוב את השילוב האמהי-זנותי. 

- בטי חזרה להיות הבלונדינית המהממת מפעם. אין כמו האיום שבקרוב שוב תצטרכי להיות ייצוגית, כדי לסתום את הפה.

"אתה לא יכול לשכך את הכאב עם סמים וסקס", פגי אומרת לסטן. זה בדיוק מה שדון מנסה לעשות. 



"שאלתי אותה את כל מה שאני יודעת. היו לה תשובות לכל והבנתי שאני לא יודעת עליך כלום", אומרת סאלי לדון למחרת הפריצה. הפורצת הציגה את עצמה כאשה שגידלה את דון בצעירותו, והציגה חזות אמהית ואכפתית. אם סאלי הייתה מכירה באמת את אביה, היא הייתה יודעת שאין סיכוי שמישהי גידלה אותו בחום ואהבה, בדיוק כמו שבטי ומייגן כבר יודעות ושסילביה הבינה ממש עכשיו. הדבר היחיד המשותף לדון ולפורצת הוא, ששניהם מתחזים למישהו שהם לא.


 אין עתידות, יש שאלות

- בסצינה בה מייגן מתנצלת כלפי דון על מה שקרה, היא מעניקה לו את האהבה שהייתה חסרה לו לאורך כל הפרק. האם הוא מבין את זה? (כנראה שלא)

- אנחנו יודעים שפגי כבר לא מאושרת עם אייב. האם יהיה המשך לנשיקה שלה ושל סטן? (או: האם סוף סוף פגי תבחר בבן זוג נורמלי?)


והפרומו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה