יום ראשון, 12 במאי 2013

עונה 6, פרק 6: שברון הזדמנויות



"Just once, I would like to hear you use the word 'we'. Because we're all rooting for you from the sidelines, hoping that you'll decide whatever you think is right for our lives"

הזדמנויות, טוען דון דרייפר בפני שכנו ארנולד, הן משהו שאתה יוצר לעצמך. ואכן הפרק השישי מלא באנשים שמנסים לעשות שינוי, ובראשם כמובן דון, שמרגיש כמו האביר שמציל את כל הסובבים אותו, אבל בעצם הורס לכולם את מה שיצרו. דון לא רואה אף אחד חוץ מעצמו, וגורם לאחרים להרגיש שכל מאמציהם היו לחינם, כמו שאומרת ג'ואן, ובצדק.

פיט, ג'ואן וקופר מנסים ליצור לעצמם ולשאר השותפים בחברה הזדמנות לחיים טובים יותר, לפחות מבחינה כלכלית, ומתכננים למכור מניות לציבור. הם לא מגלים לדון על התכנית, מחשש שהוא יכשיל אותה. אבל מסתבר שדווקא העובדה שדון לא יודע מה מתרחש, הורסת הכל.

בזמן שפיט חוגג את ההצלחה הקרבה, דון נפגש עם הרב רנט מיגואר. רנט מציע שהבחור שכותב לו את העלונים יתערב בקריאייטיב, וזה כל מה שצריך כדי שדון סוף סוף יעשה את מה שהוא מחכה לעשות כל כך הרבה זמן – הוא מתפרץ עליו בכעס ומסיים את העבודה עם יגואר. בהיעדרו של רוג'ר, שהיה אמור להיות בפגישה, גם אין מי שיעצור אותו הפעם. הוא בטוח שהצעד הזה יהיה קודם כל לטובת ג'ואן, אבל כשהיא שומעת שאיבד את הלקוח, היא כועסת מאוד. ג'ואן מבינה שהצעד הנורא שעשתה כדי להשיג את יגואר היה לחינם, ולראשונה היא מעזה לומר לדון את האמת – אתה זה שמחליט בשביל כולנו. אכפת לך רק מעצמך.

האביר על הסוס הלבן. או שלא? דון (צילום מהאתר הרשמי)
בדיוק כמו דון, גם פיט מאבד לקוח גדול. אבל כמו תמיד, את מה שדון עושה, פיט לעולם יעשה הרבה פחות טוב. דון ממש מפטר את הרב רנט מתוך כבוד עצמי ורצון להגן על ג'ואן הפגועה. פיט פשוט נתקל באביה של טרודי במקום הכי לא מכובד שיש - בית זונות, לא פחות. דון בטוח לחלוטין במעשיו לעומת ההיסטריה של פיט, וכמובן שעם קצת עזרה מרוג'ר, המעשה של דון מתגלה בסופו של דבר כחיובי בעוד פיט האומלל לא מצליח להחזיר את הלקוח, מאבד את טרודי הכועסת, כנראה באופן סופי, והורס לחלוטין את ההנפקה, שדון בכלל לא ידע עליה, במו ידיו.

גם מייגן מנסה ליצור לעצמה הזדמנות לשינוי. אמה, מארי, שמה לב שהיא מיואשת מהיחסים שלה  עם דון. היא מבינה את נקודת המבט שלו – מייגן שייכת יותר למעריצים שלה ופחות לבית שלה, אבל היא לא יודעת מה באמת מפריד ביניהם, ומציעה לה דרכים חדשות לפתות את בעלה. בעזרת העצה הטובה והשמלה הקצרה ביותר בעולם, מייגן אכן מצליחה ללכוד את תשומת הלב של דון ולהשיג את מטרתה. אבל מה שהיא לא יודעת הוא, שבדיוק כמו במקרה של ג'ואן, גם היא עושה הכל לחינם – דון רק מנצל אותה להנאתו הפרטית. הוא הרי לא באמת מעוניין בה, הוא בוגד בה כבר לא מעט זמן, שום דבר לא יהיה בסדר כמו שהיא רוצה וההישג שלה הוא חסר משמעות לחלוטין.

פגי ואייב עוברים לדירה חדשה, וברור מהרגע הראשון שהחלום שלה על דירה משלה רחוק מהמציאות. השכונה איומה והדירה במצב די גרוע. הסיבה היחידה שהם גרים שם, היא אייב וחלומותיו על ימי סיום המלחמה והשינויים המתקרבים בסביבה. פגי מבינה שכל הרעיונות החתרניים האלה כבר לא מתאימים לה, והיא מוצאת נחמה בטד – האיש הכי שונה מאייב שנמצא בחייה. הוא מסודר ויציב, עשיר, חי בעולם שלה ומבין אותו. טד מנשק את פגי ונראה שהיא מפתחת רגשות כלפיו (אם כי למרות שהוא הטיפוס שהיא מחפשת, הוא גם נשוי).

רוג'ר מפתיע ומצליח, לשם שינוי, להביא תועלת לחברה. הוא מנצל את יחסיו עם דיילת כדי לקשור קשרים עם אנשי עסקים בטרמינל, כשהוא מתחזה לנוסע רגיל, ובכך מצליח גם הוא ליצור לעצמו הזדמנות חדשה – הוא משיג פגישה עם שברולט. כולם נרגשים מההזדמנות, שגם עשויה להציל אותם מאובדן יגואר וגם יכולה להפוך אותם לחברה חשובה הרבה יותר. אבל ההישג של רוג'ר מתגלה כלא מספיק טוב, כשטד ודון מבינים שהתכנית של שברולט היא לגנוב את הקריאייטיב מאחת החברות הקטנות ולתת אותו לאחת החברות הגדולות.  הם אולי יכולים להביא רעיונות טובים אבל אין להם מספיק אנשים כדי לעמוד בסטנדרטים של מותג ענק כמו שברולט.

יצרת לעצמך הזדמנות? יופי, תני לי להרוס אותה. פגי, דון וטד (צילום מהאתר הרשמי)
וכאן מגיעה ההברקה של דון, לאחד בין שתי החברות. הוא לא שואל את שאר השותפים ולא מודיע להם שום דבר, אלא שוב מחליט על דעת עצמו. הוא בטוח שבכך הוא מציל את החברה (ויכול להיות שזה בדיוק מה שהוא עושה) אבל בדיוק כמו בתחילת הפרק, עם ג'ואן, גם עכשיו דון הורס את מאמציה של אישה אחרת, וזו פגי. פגי יצרה לעצמה את ההזדמנות כשעברה ל – CGC ועזבה את חסותו של דון כדי לפרוח בעצמה, וגם עשתה זאת בהצלחה רבה, ועכשיו דון כופה עליה את נוכחותו, ובלי לחשוב פעמיים, הורס את כל מה שבנתה מבחינה מקצועית, וכנראה גם את הנסיון שלה לנהל רומן עם טד, ובהתרגשות רבה – עכשיו יש לה תפקיד בכיר בחברה גדולה פי שתיים. אבל הוא לא מבין שהוא לא מושיע אותה משום דבר אלא מחזיר אותה אחורה, לנקודת ההתחלה שלה. פגי לא מאושרת, להפך, הסיבה היחידה שהיא לא קמה והולכת היא שבדיוק קנתה את הדירה הארורה ההיא. אז דון אולי לא מאמין בגורל, אלא ביצירת הזדמנויות, אבל בסופו של דבר אף אחד חוץ ממנו לא מצליח ליצור אותם. זה לא הגורל שמחליט בשבילך לאן תגיע ומה יקרה לך, זה דון דרייפר. 


נקודות למחשבה

- עצוב לשמוע את אייב מכריז בתמימות שהמלחמה עומדת להגמר, שבע שנים לפני סיומה.

- פגי אומרת "אני לא אוהבת שינויים, אני רוצה שהכל יישאר כמו שהיה". היא לא מעלה בדעתה שבקרוב היא תחווה שינוי, הוא יחזיר אותה למה שהיה בעבר, והיא לא תאהב את זה. 


אין עתידות, יש שאלות

- נראה שזו תחילת הסוף ביחסים בין אייב ופגי. האם הם ייפרדו? האם אכן יהיה לה רומן עם טד?

- והאם פגי תמשיך להצליח גם בחברה החדשה, או שדון שוב יאפיל עליה וישלוט בה?

- ארנולד מתפטר מעבודתו בכעס. יכול להיות שהוא יקבל עבודה בעיר אחרת וכך סילביה תיאלץ לעזוב את דון?

- האם הנישואין של פיט וטרודי נגמרו סופית?


והפרומו


2 תגובות:

  1. נקודה מעניינת, דון חוזר הביתה ומקבל מאשתו הפתעה נעימה במיוחד... הקודם בסידרה שראינו אותו מקבל את אותה עבודה היה רוג'ר מלא אחרת מאשר מארי. האם מארי היא זו שנתנה למייגן גם את העצה הזו?

    השבמחק