יום שבת, 17 במאי 2014

עונה 7 פרק 5: שלוש


"just know the man who wrote that letter was trying to save his business, not destroy yours"

הפרק החמישי עמוס בסיפורים ובדמויות, אך בסופו של דבר, נראה שהריבוי הזה נועד לחבר את הדמויות זו לזו, כך שלכל אחד יש מישהו אחר שעומד מולו. מייגן, מייקל, בטי ודון נמצאים באמצע של שלישיית דמויות שקשורות אליהם בדרך כזו או אחרת, כשהדרך שבה כל אחת מהדמויות מתנהגת, מראה משהו על ההתנהגות של האחרת, או התחושות שלה.

מייגן נמצאת בין סטפני לאיימי. סטפני מעוררת בה קנאה – היא צעירה מאוד, היא יפה מאוד והיא בעיקר מעוררת מדון אכפתיות שהוא לא מפגין כלפיה לעולם. סטפני מתקשרת ומיד דון קופץ, מוכן לטוס עד לוס אנג'לס באותו ערב רק כדי לטפל בה ורוצה לעשות הכל כדי שיהיה לה נוח וטוב. בהתחלה זה נראה כאילו מייגן דואגת שמשהו קרה בין שניהם (והיא לא רחוקה מהאמת, דון הרי ניסה להתחיל עם סטפני בעבר) אבל בהמשך, כשמייגן מתהפכת סופית מול המשפט "אני יודעת את כל הסודות שלו", אנחנו רואים שהיא פשוט מקנאה בקשר הזה, שלא היה ולא יהיה למייגן עם דון. נכון, גם מייגן יודעת מי זה דיק ויטמן, אבל סטפני ממש מכירה אותו.

מתוך רגש הקנאה הזה, מייגן דואגת להיפטר מסטפני לפני שדון יגיע ללוס אנג'לס, והיא תיאלץ לחזות בקשר הזה במו עיניה. היא רוצה לקבל את מלוא תשומת הלב של דון, והיא רוצה להיות זו שמשמחת אותו, שדואגת לו ושנמצאת במרכז חייו. מהעבר השני של סטפני, שגורמת לה להיות אישה ממורמרת ורכושנית, נמצאת איימי, שגורמת לה להשתחרר ולהפוך לקלילה ומתירנית. לכן, היא נותנת לדון את מה שהיא יודעת שהוא רוצה, ומחליטה שבמקום להלחם ברצון הזה, היא תהיה זו שתספק לו אותו – אישה אחרת. כך, היא מקווה, על ידי העלמת הגורם לקנאה והחלפתו בשחרור ותשוקה, היא תיראה אחרת בעיני דון, תקבל את מלוא תשומת לבו ובתקווה גם את אהבתו. אבל כפי שהיא רואה בבוקר שלמחרת (כשהיא לובשת בדיוק את אותו החלוק שסטפני לבשה, כנראה מתוך ציפייה לקבל את אותה תשומת לב), ההתלהבות והדאגה שלו עדיין שמורים ל"אחיינית" שצצה פתאום.

הבוקר שאחרי. דון, מייגן ואיימי (צילום מהאתר הרשמי)

בהמשך לפרק הקודם, כולם כבר התרגלו לנוכחותו של המחשב במשרד, מלבד מייקל, שמרגיש שהמכונה משפיעה עליו לרעה. בהתייחס לדמות של מייקל, כדאי לשים לב לשני אנשים שעובדים איתו - לו ופגי.
לו מוטרד מכך שצוות הקריאייטיב מצא את הקומיקס שלו והוא כל כך מפחד מבוז וזלזול, שהוא נכנס לפרנויה שמובילה לצעקות, להתעמרות בצוות, לענישה כללית ואפילו, מי היה מאמין, משווה את עצמו לבוב דילן, לא פחות. 

ברגע שלו חושב שצוחקים עליו, הוא נכנס ללחץ ועושה הכל כדי לא להתפס כחלש. לעומתו, מייקל בכלל לא לוקח חלק בפעילות הקבוצתית, הוא נשאר באובססיה שלו למחשב ובכלל לא אכפת לו מה אנשים יחשבו עליו. הוא נותן דרור לטירוף שמשתלט עליו ולא עוצר לחשוב מה יגידו. אם ללו אין שום סיבה להתגונן, למייקל יש את כל הסיבות להתגונן, אבל הוא לא עושה את זה. אם לו דואג שיצחקו על הרעיונות שלו ולכן הוא משווה את עצמו למוזיקאי גאון, מייקל בטוח שהרעיונות שלו והמחשבות על המחשב ומה שהמחשב עושה - משגע את כולם והופך גברים להומואים - הגיוניים לחלוטין. מהצד השני של מייקל נמצאת פגי. היא היחידה שמתייחסת למייקל ברצינות, היא זו שהוא פונה אליה לעזרה, היא מציעה לו ללכת לטיפול והיא זו שבסופו של דבר מביאה לאשפוזו. אבל יותר מכל, נראה שפגי היא היחידה שמאמינה למייקל ומשתפת פעולה עם הרעיונות ה״מטורפים״ שלו, כשהיא מסתכלת על המחשב במבט שטנה, כחושבת, המכונה הזו באמת הרסה אותו ומי יודע אם היא תמשיך

אצל בטי מתחיל להתעורר שינוי. אחרי שראינו שהיא מבינה שככל שהילדים שלה גדלים, כך היא חשה חסרת תועלת, היא מתחילה לפקפק במטרות שלה בחיים. בהמשך לכך שהיא מאבדת את הכח שלה בתפקיד האמא, הפעם היא בועטת בתפקיד שאותו מילאה כל הסדרה - הרעייה הכנועה. בטי מעזה לחשוב אחרת מהנרי ולהביע דעה במסיבה, והנרי מתפוצץ מרוב זעם ודורש ממנה לא לחשוב ולא להתעסק בשום דבר מלבד ענייני עקרת הבית, כמו אוכל ואירוח. הוא מנסה למשוך אותה חזרה לתפקיד הרעייה חסרת האופי והיא מתמרדת ומבהירה שיש לה שכל, ושהיא לא שם על תקן בובה שנשלטת על ידי גבר. וכדי להמחיש את הקונפליקט בחייה של בטי, מגיעה סאלי, שהיא ההפך הגמור ממנה ובעיקר ההפך הגמור מהנרי ומהדעות שהוא מייצג בפרק הזה. לסאלי אין בעיה להרוס את המראה החיצוני שלה, כיוון שהיא לא מעוניינת בעתיד שבו היא תינשא לגבר מוצלח ותהיה עקרת בית שתקנית וצייתנית כמו אמה - היא מבינה כבר עכשיו את מה שלבטי מאוחר מדי להבין. בטי נמצאת כרגע בין הצד של הנרי, אותו חייה כל חייה, לבין הצד של סאלי, אותו היא מתחילה לגלות רק עכשיו, ומעניין לדעת באיזה צד היא תבחר.

יודעת לחשוב בעצמה, ואפילו מדברת איטלקית! בטי והנרי (צילום מהאתר הרשמי)
ובסופו של דבר, ישנו דון. אצל דון לא מדובר בדמויות נוספות באמת, אלא הוא עצמו מתחלק לשלושה אנשים. האחד מתעורר כשסטפני מתקשרת, וזה דיק, השני הוא מי שהוא היום - עובד זוטר שאומר תודה לפגי על כך שהיא מוכנה ברוב טובה לשתף אותו בצוות הקריאייטיבי שלה, והשלישי הוא דון דרייפר הישן, האגדה שאיננה ושאותה הוא מחזיר לחיים בסוף הפרק. בזכות העובדה שסטפני צצה ומבקשת את עזרתו של דיק, הידיד הישן,  דון מגיע ללוס אנג׳לס, פוגש את הארי ולומד על המצב החדש שאותו הוא חייב לעצור ומיד. הגילוי הזה, שדון ייאלץ לעזוב את החברה אם לו וג׳ים יצליחו להביא את פיליפ מוריס כלקוחות (מה שמעורר כמובן את החשד הלא מופרך בכלל, שכל הרדיפה אחרי הלקוח הזה נועדה כדי להעיף את דון, שנוא חברות הסיגריות), הוא זה שגורם לדון ״להעיר״ את עצמו הישן, ולא רק להציל את העבודה שלו, אלא גם לגרום לכך שהלקוח ירצה לעבוד עם החברה, ובפרט עם דון עצמו. לא עוד בקשות מנומסות להיכלל בצוות, אלא טריק גאוני שגרם לדון לסובב את כל הסיטואציה לטובתו ולהביא את הלקוח לרצות בשירותיו. ואגב, דון עצמו מתייחס לעצמו כאל יותר מאדם אחד כשהוא מסביר ללקוחות על ״האיש ההוא" שכתב את המכתב נגד חברות הסיגריות לפני שלוש עונות.

בתחילת הפרק, לו אומר ״אני לא מקבל עצות ניהול מדון דרייפר״, כשהוא משתמש בשמו של דון כהשמצה. בסוף הפרק הוא אומר לו ״אתה מדהים״, ונאלץ להבין שדון דרייפר האמיתי, הישן, הוא לא מישהו שכדאי לזלזל בו. כבר לא.


נקודות למחשבה

- מייגן אומרת לסטפני "אני שחקנית". איימי אומרת לדון "אני אהיה, אם מישהו ייתן לי"

- מייגן מדברת בלשון רבים. היא אומרת לדון "נגרום לה להרגיש בבית" ולסטפני "היה לך קשה למצוא אותנו?" – יחד עם העובדה שהחברה שלה כל הזמן שם, זה נראה כאילו היא גרה איתה

- רמיזות הומוסקסואליות מתעופפות בפרק ללא הרף - בין איימי למייגן, מייגן וסטפני וכמובן מייקל ש"נדלק" מסטן ומאשים בכל את המחשב. 

- משעשע לראות שמערכת היחסים היציבה והטבעית בחייה של פגי היא עם חוליו, השכן. מייקל אולי משוגע, אבל ההערות שלו לגבי ה"זוגיות" של השניים היו מאוד במקום.



אין עתידות, יש שאלות

- האם זוהי הפעם האחרונה שנראה את מייקל?

- בפעם האחרונה שראינו אותם יחד, מייגן זרקה את דון מהבית. עכשיו פתאום היא שמחה לראות אותו, אבל עדיין לא יודעת מה לעשות איתו. לאן זה ילך?

- האם לבטי יהיה אומץ להמשיך במרד שלה?

- והאם נזכה לראות את ג'ואן עושה משהו בחצי העונה הזה?



והפרומו


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה