יום ראשון, 20 במאי 2012

עונה 5, פרק 9: הבלתי מיוחדים


 
"Guess what? You're not special, and neither is Anna"

כולם רוצים להרגיש מיוחדים. אבל מה קורה כשפעם, לא לפני זמן רב, באמת היית מיוחד למישהו, במשהו, והיום אתה סתם עוד אחד ויש טובים ומיוחדים ממך? זה מה שמגלות הדמויות בפרק התשיעי, שבו אפילו הלקוח החדש (מנישביץ) רוצה לקחת את היין שהוא מייצר ולהפוך אותו ממוצר המיוחד ליהודים, למשהו שמיועד לכל אדם בעולם. 

מה שמעניין הוא שדווקא דון ובטי (הו, שלום לך, אגב) עוברים את אותו מסלול בדיוק, בצורה סימטרית, ומגיבים באותה דרך כשהם מאוימים על ידי מתחרה. אולי למרות כל המתחים ביניהם, הם יותר דומים זה לזו ממה שנראה. שניהם עוברים משבר, מתגברים עליו באמצעות עבודה קשה, מגיעים לנקודת שבירה ופוגעים באדם אחר כדי להשיג את מה שהם רוצים. בטי נכשלת, דון מצליח. לפחות הפעם. 

דון אוסף עבודות לכתבה על החברה, שאמורה להתפרסם. הוא מבחין בכך שכל העבודות הן של מייקל (אחת של פגי, אחת של מייגן) וג'ואן ממש מנחמת אותו ומנסה לשכנע אותו שהקרדיט בעצם שלו, בתור הבוס, ושממש כדאי לו להכניס את "המכתב" – עבודה בת יותר משנה שלא הייתה מודעה אמיתית אפילו. אולי הכוונות שלה היו טובות, אבל קשה להאמין שהאגו של דון התרצה. 

הידיעה הזו, שיש כוכב חדש במשרדים, שמביא את כל ההברקות והרעיונות, היא זו שמאתגרת את דון, וכשהוא רואה את העבודות של מייקל לסנובול, הוא מתיישב במשרד ועובד אל תוך הלילה על רעיונות לקמפיין (מתי לאחרונה הוא עשה דבר כזה?). כשהוא מציג את הרעיון שלו בישיבת הקריאייטיב, כולם מופתעים מכך, ולא פחות מופתעים מהעובדה שהוא אפילו רעיון טוב. דון מרוצה מעצמו. 

באותו זמן ממש, בטי נכנסת לראשונה לדירה של דון ומייגן, והיא מתפעלת וחוקרת את המקום. ממש במקרה, היא גם רואה את מייגן מתלבשת ומביטה בה בקנאה. פעם בטי הייתה האשה היפה של דון, והיום היא הדודה השמנמנה בחצאית כהה ומשעממת, שעומדת מול מחליפתה, ההפך הגמור ממנה – צעירה יותר, רזה יותר, לבושה במכנסיים ובצבעוניות. היום, היא האשה המיוחדת של דון.

אשה ישנה, אשה חדשה. מצאו את ההבדלים. בטי ומייגן (צילום מהאתר הרשמי)


בטי מצליחה לעמוד בפיתוי ברגע האחרון, ולא להפנות את הקנאה לאכילה, ואפילו מצליחה לסיים את השבוע בירידה במשקל. היא מודה שעברה חוויה לא נעימה שאתגרה אותה, אבל מרוצה מההישג העצמי שלה.

דון ובטי מגלים בהמשך שעבודה קשה זה טוב ויפה, אבל עד גבול מסוים מאוד. בטי מוצאת, בין שיעורי הבית של בובי, פתק שדון משאיר למייגן. היא מתמלאת קנאה מהצהרות האהבה שבו, ומחליטה לנקום, בכך שהיא מספרת לסאלי על אנה, במטרה לסכסך בין דון למייגן, אבל למרות שסאלי ממש זועמת בהתחלה, הכל מסתדר ובטי נכשלת במשימתה, כועסת ומסיימת את השבוע בלי לרדת במשקל בכלל. העובדה שהנרי מסתבך עם העבודה שלו, שהיא בעצם הדבר היחיד ששווה אצלו, לא ממש עוזרת לה להרגיש טוב עם עצמה. 

במפגש הבא של שומרי משקל, היא לומדת שמה שצריך למלא את חייה זה הבית, הילדים, הבעל. היא מנסה להסתפק באלה, ומודה על כך ש"יש לי הכל, ולאף אחד אין שום דבר טוב יותר" – כלומר, היא מצהירה שהיא מרגישה מיוחדת. אבל בטי כבר הייתה בסרט הזה, ואנחנו יודעים שהיא, שוב, רחוקה מאוד מאחת שיש לה הכל. אגב, לפי ההתנהגות של סאלי, בטי אפילו לא מיוחדת ביכולת שלה להתנהג ברשעות.

משום מה, דון דווקא לא מבין ללבה של בטי, למרות שהוא עושה את אותו הדבר בדיוק. אחרי שהוחלט להגיש ללקוח את שני הקמפיינים של סנובול – אחת של דון, אחת של מייקל – הארי, קן ואפילו פיט, חושבים שהעבודה של מייקל טובה יותר. העובדה שאיבד אפילו את תמיכת מועדון המעריצים שלו, גורמת לדון להחליט שלא לקחת סיכונים והוא"שוכח" את העבודה של מייקל במונית, ומוכר את שלו ללקוח. הוא יהיה מיוחד שוב, ולא משנה במי הוא פוגע בדרך. 

הכלבה האם, הכלבה הבת. בטי וסאלי (צילום מהאתר הרשמי)


בין שני הסיפורים המרכזיים, מתרוצצים עוד כמה מקופחים שמישהו הוריד מגדולתם. פיט חושב שהוא הולך להיות הכי מיוחד בעולם, כשריאיון איתו יתפרסם בעיתון ("אל תדאגו, הם מעוניינים רק בי", הוא אומר לשאר השותפים). כל כך מיוחד, שבת' לא תוכל לעמוד בקסמיו ותבוא לפתות אותו במשרד. אבל הפנטזיה מתרסקת כשפיט מגלה שהמשרד לא נכלל בכתבה, ובטח לא הריאיון איתו. 

פגי, שלא רק שמתחילה לאבד קמפיינים לטובת מייקל (ראיתם את הבטחון העצמי המופרז שבו היא מציגה את הרעיון שלה לסנובול?), מתחילה גם לאבד את העבודות הצדדיות בחסות רוג'ר סטרלינג. "אתה לא נאמן", היא מטיחה בו, "אתה חושב רק על עצמך". אבל היי, רוג'ר עונה לה, כולם חושבים רק על עצמם. במיוחד בפרק הזה, מסתבר. אז אם פגי כבר לא נחשבת לקופירייטרית הטובה ביותר, או המבוקשת ביותר, מה בעצם נשאר לה, במה היא מיוחדת? וכשרוג'ר אומר לה "It's every man for himself" הוא אפילו לא מתייחס לעובדה שהיא אשה. היא חלק מכולם עכשיו. 

ג'יין דורשת מרוג'ר לקנות לה דירה בתמורה לפגישה עם הלקוח, שבה היא מעמידה פנים שהיא עדיין אשתו. רוג'ר שוב נכנע לסחיטה ואכן קונה לה אחת. אבל כשהפגישה מסתיימת (ובהצלחה, הודות לרעיונות של מייקל שרוג'ר הציג) רוג'ר הולך עם ג'יין לדירה ושוכב איתה שם. בכך הוא הופך את הדירה ללא מיוחדת. מה ההבדל בינה לבין הדירה הקודמת, ג'יין שואלת? היא רצתה להתחיל מחדש, ולא הצליחה (חבל רק שהיא מאשימה את רוג'ר ומתעלמת מהצד שלה בעניין).

בסוף הפרק, מייגן מתקשה לפרגן לחברתה שקיבלה תפקיד באופרת סבון (ובכך גם היא הופכת למיוחדת עבור מישהו, בעוד שמייגן לא מצליחה לקבל אפילו אודישן). דון מנסה לפתוח את החלון בזמן תהלוכת החג, אבל היא מזהירה אותו "האוויר כאן רעיל". ובמציאות בה כולם דורכים על כולם כדי להחזיר לעצמם בכוח איזה ייחודיות שאבדה, האוויר בהחלט רעיל. 


נקודות למחשבה

- בתחילת הפרק, מייגן מלמדת את סאלי לבכות בצורה מלאכותית והיא משתמשת בידע הזה כדי להשיג מדון את מה שהיא רוצה (עפרונות). בהמשך, הילדה מפתחת התנהגות של כלבה רצינית. מעניין לראות מה יהיה עם זה בהמשך.

- אגב חוסר רלוונטיות קשה – קופר לא יודע שרוג'ר וג'יין מתגרשים

- לפי רוג'ר, יש אנשים יהודים ויש אנשים "נורמליים"

- מייקל נבחר לעבודה כנראה בגלל יהדותו. הוא צריך להגיש רעיונות לרוג'ר עד "שישי בשקיעת השמש" (ניסוח של רוג'ר) כלומר – בכניסת השבת

- הידד לבובי, שקיבל לראשונה משפטים שלמים


אין עתידות, יש שאלות

- ג'יין מציעה לרוג'ר לקחת את "ג'ואני" לארוחה במקומה – אפילו היא יודעת שזה מה שהוא באמת רוצה. אולי זה רמז לאיחוד האפשרי?

 - איך בטי יודעת שאנה מתה? זה קרה אחרי הגירושין, למה שהוא יספר לה כזה דבר רגיש?

- האשה היחידה שנשארה מיוחדת ותמיד תשאר, היא אנה. השאלה היא אם זה רק כי היא מתה. מה היה קורה אם היא הייתה פוגשת במייגן? האם מייגן קיבלה את תפקידה של אנה בחייו של דון?

והפרומו




תגובה 1:

  1. הנה למדנו כמה דון היה חכם כשסיפר למייגן את כל האמת מראש. איזה אסון היתה בטי יכולה לזרוע בחייו עם הסיפור של אנה...
    הפרק הזה גם קיבלנו הסבר למה לא ידענו עד עכשיו שג'יין יהודיה. מתברר שרוג'ר אסר עליה לספר את זה...
    בכלל העונה הזו החלק היהודי עולה יותר ויותר, מזכיר את העונה הראשונה עם רייצ'ל ומשרד התיירות הישראלי.
    ורוג'ר - שוב זורק כסף בלי שום בעיה, נותן לגינסברג את כל החבילה (הוא אפילו לא צריך להתמקח כל כך הרבה כמו פגי) וקונה לג'יין דירה שלמה רק כי היא ביקשה...
    מעניין עד כמה היא שבורת לב ממנו.
    בטי הדודה השמנה - מדהים איזה חורבן נהיה מהאישה היפה של העונות הראשונות, ומזעזע איך האורוות והסוסים התחלפו בחוג שומרות משקל.
    הסצינה הראשונה בפרק כשארבעת השותפים עולםי במעלית מעלה את התמיהה היכן ליין, אך רוג'ר זורק החוצה מהשותפות "סטרלינג קמפבל דרייפר פרייס - דווקא את קופר.
    מעניין לראות את המנהלים יחד, ורוג'ר שבסצינה הבאה של המעלית עם פגי מתאונן שפעם היתה מעלית מנהלים, שוכח עד כמה פיט השפיל את כולם יחד כשכל המנהלים עלו יחד...
    ושוב אומר את זה, הצמצום במשרדי החברה הוא דרך של הכותבים לספר לנו על הצמצום שהם עצמם עברו בתקציב - איפה הלובי מלא המזכירות שהיה לנו בעונות 2-3-4?
    חמוד היה לראות את פתקי האהבה של דון ומייגן, אבל גם זו שלהם כבר לא מה שהיתה - איך אמרה לו מייגן "כל מריבה גורעת מאיתנו", בטי הצליחה לפחות בדבר אחד. עצוב. דווקא היה כיף לראות את דון חולה אהבה... (ונראה שצדקתי עם ההקבלה בינו לבין מקנולטי - ברגע שהשאיר את אשתו והילדים לבד וישב לעבוד במשרד קשה הוא הניב תוצאות טובות. כי העבודה באה על חשבון המשפחה. מה שלא מובן הוא רק למה פגי עובדת בשעות הקטנות של הלילה כשאין לה איזה אקסטרה סופר לעשות?)

    בנוגע לשאלה שלך על אנה - אני חושב שלפני שדון לקח את הילדים לקליפורניה בסוף העונה הרביעית הוא הסביר לבטי למה הוא צריך לנסוע לשם = אנה מתה אני מוכר את הדירה. נראה הגיוני מספיק?

    השבמחק