יום חמישי, 13 בינואר 2011

עונה 1, פרק 6: מבולבלים?



"They taught us at Barnard about that word "utopia." The Greeks had two meanings, "yoo-topos" meaning "the good place" and "oo-topos" meaning: the place that cannot be."

"בבל". זהו שמו של הפרק השישי, ומופיע מספר פעמים במהלכו. כמו בסיפור המפורסם, בפרק הזה הבלגן חוגג וכל מי ומה שהכרנו מאבד גבולות: דון הוא בעצם דיק, פגי פולשת לתחום הקריאייטיבי, ג'ואן ורוג'ר מנהלים רומן, דון מגלה את העולם של מידג', ובכלל רודף אחרי אשה שלישית – הכל מתערבב.

הפרק נפתח בארוחת הבוקר המושקעת שדון מכין לבטי- הוא אפילו טורח להוסיף פרח באגרטל. אבל בעוד הוא מנסה, בפעם הראשונה בסדרה, ליזום מחווה יפה לאשתו, הוא נכשל בה, מועד ונופל במדרגות. כשהוא על הרצפה, הוא נזכר בדיק וויטמן הצעיר. "אתה הולך לבכות או לקום?" שואל אותו הדוד, והוא קם כדי לפגוש את אחיו הקטן, אדם, שאותו זכינו להכיר בפרק הקודם. בעוד כולם נרגשים מהתינוק החדש, הנס מאלוהים, ברור שהיחס לדיק הוא כאל מטרד בבית. סצנת הנפילה כולה היא סמלית כמובן – דון חושש שייפול באמת כשתתגלה זהותו האמיתית. ומי שיפיל אותו יהיה אדם.

בלילה, דון קורא במיטה את "The Best of Everything", ספר שעוּבד גם לסרט עם ג'ואן קרופורד. בטי מספרת שאמא שלה הייתה יפה מקרופורד, למרות שהייתה מבוגרת ממנה כשנפטרה. היא מקווה שגם היא תזדקן בחן – בטי בעצם מפחדת לאבד את היופי שלה כי היא יודעת (גם אם מדחיקה) שדון בוגד בה, והיא חוששת שהוא יעזוב אותה ברגע שתהיה פחות אטרקטיבית. בהמשך היא מרשימה אותו עם ידיעותיה באנתרופולוגיה, אבל הוא דווקא בעניין של "רבייה למתקדמים". איך את במקצוע? הוא שואל אותה. קיבלתי "מצוין", אתה נכשלת כי נתפסת מרמה (או באנגלית, גם "בוגד"). לשנייה הוא מסתכל עליה במבט רציני וממשיך במעלליו. כשאשתך אומרת לך שנכשלת כי בגדת, בזמן שאתה משדל אותה לפעילות מינית, כנראה שהראש שלה יודע על מה הוא מדבר. 

בטי מתמודדת עם החששות שלה גם בדרך שלישית –היא מתוודה בפני דון שהיא רוצה אותו תמיד, מחכה לו שיחזור, חושבת עליו כל היום. "יש לך אותי", דון עונה. כמובן שאת צריכה לחלוק אותי עם נשים אחרות, הוא כנראה חושב.

מונה ומרגרט, אשתו ובתו של רוג'ר, מגיעות למשרד כדי לקבל המלצות על ספר לילדה. כשדון וג'ואן מגיעים, מונה אומרת שהם נראים כמו זוג נאה (חבל רק שה"זוג" האמיתי הם ג'ואן ובעלה היקר). מרגרט מתעלמת מג'ואן אבל זו דווקא מציעה את הספר שלה. תמיד נעים שהבת שלך והמאהבת שלך חולקות תחביב. 


היפה והזקן. ג'ואן ורוג'ר (צילום מהאתר הרשמי)

אבל תספורת היא הבעיה האחרונה של מרגרט, מספר רוג'ר, בעודו רובץ במיטת בית מלון.  מה עשינו לא בסדר איתה? הוא שואל. התשובה מגיעה מיד בדמותה של ג'ואן, שעסוקה בלבישת השמלה שלה – מעניין באמת מה לא בסדר במשפחה שבה אין אהבה והאבא בוגד ומשקר. 

דון מתמסר לתפקידו החדש כחוקר המדינה היהודית לטובת קמפיין חדש לישראל ונכנס למיטה עם "אקסודוס". בטי מספרת שהילד הראשון שנישקה אי פעם היה יהודי, באירוע התרמה ל"אנשים המסכנים והרזים האלו מהספינות" – אף אחד לא נוקב במילה "שואה".

בפגישה בין דון ליהודיה היחידה שהוא מכיר, רייצ'ל אומרת שישראל היא אולי יותר רעיון מאשר מקום אמיתי. אוטופיה היא המקום הטוב, אבל באותה מידה גם המקום שלא יכול להתקיים, רייצ'ל אומרת. ממש כמו היחסים ביניהם, או כמו הזהות הבדויה של דון. 

ובזמן שדון עסוק במדינת התפוזים הקומוניסטית שלנו, סאל מתעניין בליפסטיק. לא באופן אישי, כמובן, אלא בקמפיין "בל ג'ולי" הכושל. לראשונה אנחנו מכירים את פרדי, הקופירייטר ששותה וודקה תפוזים בכוס גבוהה ומלאה באמצע היום, וחוטף הערות מכולם על חיבתו לאלכוהול. פרדי הוא לא בדיוק בחור מעודן, והסיבה שהוא לא מבין למה הקמפיין לא עובד היא "I don't speak moron". מי שכן דוברות את השפה הן הנשים. סליחה, התרנגולות. 

בזמן סיעור המוחות של המזכירות, שנראה כמו חגיגת שפתונים, פול שואל "מה קורה עם אוזני עכבר?" כשהוא רואה שפגי לא משתתפת בחגיגה. הוא עוד לא יודע שהרגע הזה בדיוק הוא הרגע שבו כדאי לו להפסיק לזלזל בפגי, כי מרגע זה היא נכנסת לטריטוריה שלו. 

אכן, חוויה קשה. פגי והבנות בקבוצת המיקוד (צילום מהאתר הרשמי)

כשפגי מושיטה לפרדי את סל הניירות ומכנה אותו "סל של נשיקות". פרדי מתלהב מהביטוי. היא ממשיכה ואומרת "אני לא חושבת שמישהי רוצה להיות צבע אחד ממאה בקופסה". פרדי וסאל מעדכנים את דון בפלא – בחורה שרואה תועלת במקום מוצר. "זה היה כמו לראות כלב מנגן בפסנתר", מפרגן פרדי לאינטליגנציה הנשית. הישג אמיתי.

דון מנסה להתנחם מדחייתה של רייצ'ל והולך לדירתה של מידג' אבל מסיים את הערב במועדון איתה ועם רוי. במקום מתבצע, מכל השירים בעולם, דווקא "על נהרות בבל", הלא הוא שיר הגלות האולטימטיבי של העם היהודי, בדיוק כמו בסיפור של רייצ'ל. בדיוק כמו ה"גלות" שבה שרוי דון, במקום ובזהות שאינם טבעיים לו, בגעגועים לאשה שלא יכולה להיות שלו.




עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד
עונה 4:
רוג'ר טוען שהשנה בה הוא מנהל רומן עם ג'ואן היא הטובה בחייו. העובדה הזו מתנגשת עם העונה הרביעית, במהלכה אנחנו מגלים שרוג'ר וג'ואן ניהלו את הרומן שלהם עוד לפני שדון הגיע לסטרלינג קופר.
 

2 תגובות:

  1. זה לא ספויילר זה באג בעלילה... או שרוג'ר תמיד היה סתם זיין שכל. אני אלך על האופציה השנייה.

    השבמחק
  2. הרעיון הוא לא לספיילר כמו לציין דברים שיש להם קשר עם העתיד :):)

    אין על רוג'ר!!!

    השבמחק