יום ראשון, 4 בספטמבר 2011

עונה 2, פרק 4: כשל משפחתי



"Do you think you'd be the man you are today if your father didn't hit you?"

אחרי ההגדרה מחדש לרוב הערכים, כמו זוגיות, נאמנות וכבוד, מגיע גם תורם של ערכי המשפחה שזוכים לפרק משלהם, המתמקד בשלושה ימי ראשון (Passion Sunday, Palm Sunday, Good Sunday – שלושת ימי ראשון שלפני חג הפסחא). כל המשפחות עובדות קשה כדי להציג תמונה מושלמת, וכל אחת לא מתפקדת בדרכה שלה.

Passion Sunday מתחיל עם פגי, הנמצאת בכנסייה, למרות שלפני שני פרקים בדיוק היא הודיעה שאין לה עניין לבקר בה. נראה שהיא נכנעה ללחץ מצד אמה ואחותה, ולא ממש שינתה את דרכה והפכה לנוצרייה טובה, כיוון שמיד אנחנו מגלים שהיא סובלת מהנגאובר. היא יוצאת החוצה בטענה שאינה מרגישה טוב, אבל כנראה בעיקר נמאס לה לשמוע את דברי התוכחה בדרשה. בחוץ היא פוגשת כומר צעיר בשם גיל, והוא גורם לה לחזור פנימה לכנסייה למרות שבעצם תכננה לעזוב.


מה אתם יודעים, נגררתי בחזרה לכנסייה. פגי (צילום מהאתר הרשמי)


בבית משפחת דרייפר, בטי מתמודדת עם שיחת טלפון שמעירה אותה ומאלצת אותה לנסות ולארגן ברביקיו בזמן שהיא חצי ישנה. ואם זה לא מספיק, דון מקשה עליה לנהל שיחה רצינית בזמן שהוא שולח ידיים. בטי נכנעת ומסיימת את השיחה ("דון לא מרגיש טוב") אבל בדיוק אז סאלי ובובי מתפרצים לחדר. דון מגרש אותם בתירוץ "אנחנו ישנים" ובטי מתנצלת על שלא נעלה את הדלת. בסצנה הקצרה הזאת כל נסיונות התמרון של בטי בין תפקידי אשת החברה, המאהבת, האם והרעייה הטובה – נכשלים. 

מאוחר יותר, סאלי מכינה משקה לדון (ולא בפעם הראשונה) וכולם יושבים בסלון בנחת. בובי נוגע בסטריאו ובטי מתעצבנת ושולחת את הילדים החוצה. הבוקר בקושי התחיל וכבר סאלי נחשפת לשתי פעילויות שאינן מיועדות לילדים, ובהמשך נראה שהיא מושפעת מהחשיפה הזו לעולם המבוגרים.

הכומר גיל מגיע לארוחה בביתה של אניטה, אחותה של פגי. אניטה מנסה להתחבב על גיל, אבל הוא מתעניין דווקא בפגי, ומכיוון שהוא לא גר בסביבה, הוא לא יודע שיש לו עסק עם חוטאת רצינית. אמא של פגי מנצלת את חוסר הידיעה הזה ומשוויצה בבתה המוצלחת שעובדת בשדרות מדיסון ו"ממציאה את המילים בפרסומות". בארוחה (בה פגי יושבת ליד כסא ריק, שמזכיר לנו שחסר פה ילד) אנחנו מגלים שהאב גיל הוא לא כומר מהזן המסורתי והצפוי. הוא מברך על האוכל בסגנון אישי, וזה לא כל כך מוצא חן בעיני אמא של פגי, שמצפה לנוסח הקבוע. אולי דווקא ההתנהגות הזו היא שמצליחה לקרב בינו לבין פגי. אולי באמת מתוך מצוקה ואולי מתוך נסיון לקרב את פגי לכנסייה, גיל מבקש ממנה לעזור לו בדרשה שהוא צריך לשאת, כיוון שהיא היחידה שיודעת משהו על דיבור בפומבי. היא נותנת לו כמה טיפים ומסכמת במשפט "תן לנו הזדמנות להבין" – גיל בעצם מוציא מפגי את הסיבה להתנגדות שלה לדת.

עוד משפחה לא מתפקדת נפגשת לארוחה. רוג'ר, מונה אשתו, בתו מרגרט וארוסה, ברוקס. מרגרט לא מעוניינת בחתונה גדולה אבל מונה לא רוצה שתחמיץ את החוויה הגדולה בחייה, ומפליגה בזכרונות החתונה שלה ושל רוג'ר. הכל נשמע קסום אם שוכחים לרגע שחיי הנישואין של השניים הרבה פחות נפלאים. ובפרק הזה קשה לשכוח.

המתח בין בטי לבובי גדל, כשבובי קופץ על המיטה הזוגית של הוריו באמצע רגע משפחתי מושלם, ושובר אותה. בטי מתרגזת ורוצה לשלוח את הילדים לישון, אבל סאלי, שמתפקדת כמבוגר האחראי בחדר, מזכירה לה שעוד לא אכלו ארוחת ערב. 

בין ראשון לראשון, אנחנו מקבלים סצנה שמתחזקת את הרומן החדש של דון, ככה סתם, שלא נתבלבל ונחשוב שאיש המשפחה נאמן לאשתו. בובי מגיעה לסטרלינג קופר כדי לבקש עזרה לגבי ג'ימי ותכנית חדשה שהיא רוצה להפיק בשבילו. כלומר, כדי לשכב עם דון במשרד.

כשדון חוזר הביתה, בטי מדווחת שבובי (הילד, לא המאהבת) שבר את הסטריאו. דון מסתפק באזהרת "אל תעשה את זה שוב", בטי רוצה מכות. כלומר, לילד. אתה חושב שהיית הגבר שאתה היום אם אבא שלך לא היה מכה אותך? היא שואלת. באמת, מזל שהרביץ לו, אחרת אולי לא היה יוצא בוגדני ושקרן כמו שהוא.

Palm Sunday מגיע, ודון מכין לילדים פנקייקס לארוחת הבוקר. כשהוא משאיר אותם שנייה לבד במטבח כדי לדבר בטלפון ( ענייני עבודה, כמובן), בובי מספיק לקבל כוויה מהמחבת. סדר העדיפויות של דון מפתיע כשהוא מנתק מיד כדי לרוץ אל בובי, אבל חוזר לעצמו כשדון שולח את בטי לבד לבית החולים עם הילד, כיוון שהוא חייב לרוץ לטפל באמריקן איירליינס. בהיעדר בייביסיטר, סאלי המאושרת זוכה לבקר בעבודה של אבא. דון מפקיד אותה בידיה הלא אמהיות בעליל של ג'ואן, ורק מבקש להרחיק אותה ממכונות חיתוך הנייר. סאלי מוכיחה שהיא רחוקה מאוד מלהיות הילדה הקטנה שמשחקת בציוד משרדי. היא מתעניינת בגודל החזה של ג'ואן, במה בדיוק פול עושה עם החברה שלו ואפילו משתכרת (אגב, בדיוק ברגע השיא שבו דון סוחף את כולם בנאום על אמריקן איירליינז והעתיד – אם למישהו לא היה ברור שדון לא יכול לתמרן בין עבודה ומשפחה, הסמיכות של שני המקרים האלה ממחישה את העניין בצורה בולטת). בקיצור, סאלי עושה את כל מה שעובדי סטרלינג קופר האחרים עושים. אולי חוץ מעישון.

האב גיל מגיע לארוחת צהריים ומתעניין בפגי, שנמצאת דווקא במשרד. אמה מרוצה מהעובדה שהכומר הצעיר מתעניין בפגי, אבל אחותה אכולת קנאה מתמיד. אנחנו מקבלים תזכורת למעמדה של פגי, כשהיא האשה היחידה שזוכה לאכול את ארוחת הצהריים שלה יחד עם גברי המשרד, בזמן שכל המזכירות הנחותות ממתינות לתורן כדי לעוט על השאריות (כל כך נחותות, שכשקופר מפטר אחת מהן, דאק מבקש ממנה לחזור למחרת, כי הוא ממילא לא יזכור מי היא) בהמשך ג'ואן גם מתמרמרת ש"היא כאן ביום ראשון ואני מכבדת את זה, אבל את יודעת שהיא מרוויחה יותר מכולנו". אמא של פגי בהחלט לא מתגאה בה לשווא.


זה בסדר, תאכלו. אנחנו נעמוד פה ונחכה לשאריות. המזכירות (צילום מהאתר הרשמי)



רוג'ר מוצא ריגוש חדש – ויקי, נערת הליווי ששכרו קן ופיט על מנת לשעשע לקוח, והציגה את עצמה כאשתו. כנראה שהנכונות להעמיד פני רעייה הוא זה שגורם לרוג'ר לנסות לקבל ממנה תחליף לאשתו – נשיקות, ארוחת ערב. אולי מונה מתרפקת על זכרונות החתונה המושלמת שלהם, אבל לא הרבה נשאר ממנה, ואפילו רוג'ר מרגיש את החסך.


Good Friday הוא המועד שנבחר לפגישה המיוחלת עם אמריקן איירליינז וחדר הישיבות נראה כמו לפני יציאה לקרב. אבל רגע לפני שהקרב התחיל, סטרלינג קופר כבר הפסידו בו – של, חברו של דאק, הבכיר בתפקיד הקומבינה המובטחת – פוטר מעבודתו בחברה. 


בעוד פגי נוחלת אכזבה מקצועית, אניטה דואגת לגרום לה גם לנזק אישי והולכת לווידוי אצל האב גיל, שמטרתו ברורה – להלשין על אחותה הנואפת שילדה ילד לגבר נשוי. במסווה של ייסורי נפש, אניטה מנסה לנטרל את העניין של גיל בפגי. בלי רחמים. אבל כשהם נפגשים בחג, גיל מפתיע ולא נרתע מפגי, אלא מעביר את המסר שהוא יודע מה קרה, כשהוא מגיש לה ביצה כחולה "לקטן".


בטי ממשיכה להתעצבן על בובי – הפעם הוא משחק ברובוט בזמן הארוחה. דון, בתגובה, שובר את הרובוט על הקיר, ומריבה פורצת בינו לבין בטי. לשם שינוי, היא דווקא אומרת דברים נכונים – אתה לא לוקח חלק בחינוך הילדים (אילו רק ידעה מה קרה לסאלי בשבוע שעבר) ומקבל את תפקיד הגיבור כשאתה חוזר הביתה, בעוד אני איתם כל היום. אז דון לא מוכן להרביץ לבובי, אבל כשבטי דוחפת אותו, הוא מחזיר. 


אחרי שברור שגם דון וגם בטי מתפקדים כהורים איומים, דון מפגין רגע נדיר של נוסטלגיה כשהוא מספר לבובי על אבא שלו, מי הוא היה ומה הכי אהב לאכול. "אנחנו צריכים להשיג לך אבא חדש", בובי אומר, ודון נמס. מאוחר יותר הוא מתוודה בפני בטי שהמכות מאביו רק גרמו לו לחלום על הדרך שבה יהרוג אותו. בטי מופתעת ומתרככת. אמנם דון לא יודע איך להיות הורה, אבל הוא לפחות מנסה. משהו שקשה מאוד להגיד על אשתו. 



נקודות למחשבה: (כן, זה חדש)

- נראה שבמשפחה של פגי יש רק בנות. האב כבר מת והגבר היחיד במשפחה – גיסה של פגי, לא מצליח לתפקד בכלל ומרותק למיטה עם כאבי גב. סביבה נשית דומיננטית כזו היא רקע מושלם לפריצת הדרך הפמיניסטית שפגי משיגה בסדרה.



- גם למאהבת של דון וגם לבן שלו קוראים בובי. בטי מפנה את הזעם שלה כלפי הבובי הלא נכון, בעוד המאהבת היא זו שגורמת לנזקים האמיתיים בחייה.





עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד
סוף עונה 3:

פול ממשיך להביא על עצמו את העדפת פגי על פניו בחברה החדשה, כשהוא כותב את התפריט לאמריקן איירליינז בצרפתית – לא נוטש את הגישה המתנשאת וחסרת המסר, והיא מתנקמת בו בסוף.
 


תגובה 1:

  1. עוד 2 סצינות שכדאי היה לשים לב אליהן (זו אולי בעצם סצינה אחת ארוכה) ברגע שבו כל עובדי החברה מתייצבים מאחרי קופר בציפיה לאנשי אמריקן איירלינס כשהם עומדים כמו בתמונה נשיאותית (או אולי משפחתית). ברגע הבא מגיעה אותה מזכירה שקופר פיטר ומודיעה שהם בדרך, וכמו שדאק הבטיח לה, שופר אפילו לא זוכר שפיטר אותה

    השבמחק