יום רביעי, 11 בינואר 2012

עונה 2 פרק 8: מאחורי כל גבר מצליח



"You need someone to lay down on the barbed wire so you can run over them"

שלוש נשים מרכזיות עומדות על הסקאלה הנשית בסדרה: בקצה אחד בטי, עקרת הבית המושלמת. בקצה השני פגי, אשה שעובדת במקצוע גברי, לא נשואה ולא בזוגיות ובאמצע – ג'ואן, שאמנם עובדת, אבל במקצוע נשי, ואמנם עומדת להתחתן ולהקים משפחה, אבל ספק אם היא רוצה או יכולה להפוך לעקרת בית. כל אחת מהן מגלה שעם כל הכבוד לכישורים ולשכל שלה, שבאים לידי ביטוי בעלילת הפרק הזה, הן עדיין נתונות לשליטת הגברים, שמשתמשים בהן, מקבלים את הקרדיט וההכרה על מה שהן עשו, וגורמים להן לאכזבות.

אחרי בוקר של רכיבת – עצבים, בטי מתנהגת בקרירות אל דון ופוקדת עליו לתקן דברים בבית לקראת המסיבה בשבוע הבא. דון מניח שהיא לחוצה מארגון האירוע. היא אמנם לא מגלה לו מה הבעיה האמיתית, אבל גם לא נראה שהיא הולכת להניח לעניין, עכשיו כשהיא יודעת בוודאות שדון אכן בוגד בה.

פגי והאב גיל נפגשים שוב במקרה, אצל אחותה של פגי. הוא אומר לה שהיא נראית מרוחקת, ובאמת המרחק הפיזי בין שניהם נראה עצום. הוא מנסה להתקרב אליה ומבקש להשתמש בשירותיה כקופירייטרית כדי לפרסם את הנשף השנתי של הכנסייה. כל השיחה ביניהם מעלה את השאלה – למה פגי בכלל הולכת לכנסייה, אחרי שבעבר לא הלכה וגם הצהירה שאין לה עניין בכך? האם היא מנסה לכפר על ה"חטא" שלה?

עוד פעם באת לעשות לי רגשי? האב גיל ופגי (צילום מהאתר הרשמי)


דון מציע לשווק את בירה הייניקן בתצוגות קטנות בסופרמרקטים, כדי לפנות לעקרות בית מתוחכמות, שמרגישות שהולנד היא פריז בשבילן, כשהן מארחות ומשעשעות את חבריהן בבית. בינתיים, עקרת הבית הפרטית שלו מוציאה אגרסיות כשהיא מנסה להכין את הבית לאירוח, ושוברת כסא לעיני הילדים ההמומים. 

רוג'ר והארי נפגשים כדי לדון במחלקת המדיה. האווירה מקצועית לחלוטין (שלא כמו במפגשי רוג'ר – דון, אבל מה לעשות, הארי אפילו לא מעשן) ובסופו של דבר מוחלט שהמחלקה לא תורחב והארי צריך לדאוג לעבודה מושלמת בעצמו. טוב, לא ממש בעצמו כי בסופו של דבר ג'ואן נשלחת לעזרה ונדלקת על התפקיד – לקרוא תסריטים ולוודא שהתוכן מתאים לפרסומות ולא פוגע בתדמית המוצר. סוף סוף, מסתבר, היא מקבלת אתגר שכלי כלשהו, והיא מאמצת אותו בהתלהבות. בבית היא מספרת לגרג בטבעיות ש"זו העבודה שלי", כאילו היא כבר עשר שנים בתפקיד. הוא דווקא מעוניין שהיא תחשוב פחות ותשרת אותו יותר, ובעיקר חולם על היום שבו ג'ואן תוכל להתפטר ולהיות עקרת בית במשרה מלאה. מה שמעניין בכל השיחה של שניהם בארוחת הערב, זה שהפריים עקום, ולא במקרה. שום דבר לא בסדר בין שני אלה ובטח לא עם הדרך שבה כל אחד מהם רואה את העתיד.

פגי מעמידה פנים שיש לה מזכירה, כשהאב גיל מתקשר אליה. היא גם מפגינה גישה מתנשאת כשהיא מסבירה לו שהיא מבינה בפרסום ומבטלת את הביקורת שהוא משמיע בפניה על העבודה שלה. בפרוייקט הקטן הזה שלקחה על עצמה, פגי סוף סוף מרשה לעצמה להפגין בטחון, אבל רק כי היא חכמה על חלשים. נשות הכנסייה חושבות ש"לילה בלתי נשכח" יהיה סלוגן מדאיג מדי ויתן את הרושם הלא נכון לנערות. פגי נכנעת ומנסה לחשוב על רעיון אחר. אולי כי היא יודעת בדיוק איך לילה בלתי נשכח יכול להפוך למשהו שלילי.

ערב המסיבה אצל בטי ודון מגיע. בטי נראית זוהרת ומאושרת, מוזיקה מתנגנת וסאלי מפגינה את כישורי הבלט שלה בפני האורחים, בעוד בובי יושב על ברכי אביו. כולם מנהלים שיחות של עשירים על קניית סירה. הכל אידיאלי וזורם ונפלא, עד שמגיעים לשולחן.

בטי המסכנה מציגה את נושא הערב – טיול קולינרי מסביב לעולם, שכולל מאכלים ומשקאות ממדינות שונות, וביניהם גם בירה הולנדית. הייניקן, ישר מהתצוגות שבעלה ארגן בסופרמרקטים ללא ידיעתה. הגברים צוחקים על המזימה שהצליחה – בטי, ללא ספק קהל היעד המבוקש, נפלה בפח ושימשה הוכחה להצלחת הרעיון של דון. אבל היא מבינה שהבדיחה על חשבונה.

אחרי הארוחה, למרות שבטי וקרלה הן אלה שעובדות במטבח, דווקא דון נראה מותש, אבל זה כנראה האלכוהול. אחרי שקרלה הולכת, בטי – סוף סוף – מחליטה להתעמת איתו. בהתחלה היא מדברת רק על עניין הבירה שהביך אותה אבל מהר מאוד היא חושפת את הכעס האמיתי שלה – היא יודעת שהוא בגד בה עם בובי. ואפילו כשהיא פגועה וכועסת, בטי עדיין מצליחה להגיד משפט כמו "איך יכולת? היא כל כך זקנה". כי זה מה שחשוב בעולם של בטי. עדיין בשמלה, היא הולכת לישון במיטה של סאלי. 

בבוקר, בטי נראית כאילו מישהו דרס אותה, עצובה וממורמרת היא מתחילה לסרוק את הבית בחיפוש אחרי ראיות לחוסר הנאמנות של דון, שבינתיים מקבל מחמאות במשרד על תעלול הייניקן הקטן שלו. "אתה בטח מכיר את אשתך", מחמיאים לו. אבל דון מוטרד מכך שגם היא מתחילה להבין עם מי יש לה עסק.

הרס לי את החיים, הדרייפר הזה. בטי (צילום מהאתר הרשמי)


הארי וג'ואן נפגשים עם הלקוחות ממייטאג כדי לדבר על הפרסומות שלהם בטלוויזיה. אחרי שהארי אומר את המשפט שמסכם את כל הפרק ("אני עשיתי את שלי, השאר תלוי בה" – על ההיריון של אשתו), מתחילה הישיבה וג'ואן מפגינה שליטה בחומר, היא יודעת על מה היא מדברת ורואים שהיא נהנית מהעבודה. הלקוחות מתלהבים ממנה בהתאם, ומסתבר שזה מספיק כדי להרחיב את המחלקה כמו שהארי רצה מראש, אבל בג'ואן כבר אין שימוש – עכשיו יש גבר שיעשה את העבודה. היא עצובה ופגועה אבל מסתירה את האכזבה שלה. הארי לא שם לב לכך ולמרות שהוא מודה לה מאוד, הוא לא מעלה בדעתו להציע לה את התפקיד או לחשוב שהיא הייתה רוצה בו.

דון חוזר הביתה ומגלה את בטי, עדיין בשמלה, נראית נורא, שתויה ומדוכאת אחרי שלא הצליחה למצוא שום ראייה לבגידה. למרות זאת, השיחה שלהם מתנהלת כשהוא עומד בחושך והיא יושבת באור, רמז לכך שבטי כבר לא נמצאת בחושך והיא רואה היטב.

האב גיל מגיע למשרדים כדי להשתמש במכונת הצילום (ממנה הוא מתרגש מאוד) וכשהוא מתרשם מהמקום, בטי אומרת בגאווה "זו שדרת מדיסון". היא אמנם מנסה להיות הבחורה המגניבה ממנהטן, אבל אז הכומר מרצה לה על כך שהיא צריכה לחלוק את מה שעל לבה (או במילים אחרות: מנסה לדבר איתה על עניין התינוק, הרי הוא יודע מה קרה) ומשתמש במעמדו כשליח אלוהים כדי לנסות להגיד לה מה לא בסדר איתה. השיא מגיע כשהוא שואל אותה אם היא חוששת שהיא לא ראויה לאהבת האל. שאלה טובה, אגב. וכך גם פגי נופלת קרבן לגבר שמשתמש בה ובסופו של דבר מתנשא עליה. 

אחרי שבטי רואה בבית פרסומת, שבה מככב ג'ימי בארט עם המשפט "אני משוגע? אני לא חושב כך", היא מחליטה שהוא באמת לא משוגע, היא מאמינה לו והיא מבקשת מדון שלא להגיע הביתה. אמנם הנשים בפרק מרגישות מנוצלות על ידי הגברים, אבל לפחות בטי כבר מצליחה לעשות משהו כדי לשנות את המצב. מבין שלושתן, היא המקרה הקשה ביותר של "אשה קטנה" וכנראה זו הסיבה שהיא נשברת ראשונה. ג'ואן ופגי עדיין סובלות בשקט – הראשונה סובלת מסימן אדום על הכתף מהחזייה שלה (כואב לה להיות אישה, בהחלט) והשנייה נראית כמו רוח רפאים באמבטיה, כולה חוסר אונים ותסכול. אולי גם הן יצליחו להתמרד בקרוב.





נקודות למחשבה:
- הארי אומר במהלך הפגישה "נשים אוהבות לדמיין שיש להן סגנון חיים פעיל". לדמיין. זה כי במציאות, מסתבר, הן כלי ביד הגבר ובשאר הזמן הן מתבטלות מול הטלוויזיה. כמו שגם גרג רוצה שג'ואן תהיה וכמו שבטי הייתה עד עכשיו. 

- בסצנה בה דון ובטי מדברים באמצע הלילה, דון מנסה לשכנע את בטי שהוא אכן אוהב אותה. אולי הוא באמת אוהב אותה, אבל זו הפעם הראשונה שהוא אומר לה את זה. ותחת לחץ.






עתידות (ספויילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

המשך עונה 2:
בתחילת העונה פגי מקבלת עצות: בובי מייעצת לה לא לפחד להיות אשה ולהשתמש בזה בעולם הגברי, ג'ואן מייעצת לה להפסיק להתלבש כמו ילדה קטנה ועכשיו הכומר גיל מנסה לגרום לה לסלוח לעצמה על מה שעשתה. לאט לאט כולם מנסים לבנות את פגי מחדש, ובפרק הבא דון ייתן לה את העצה הטובה היחידה שעוד חסרה – תפסיקי לפחד להודות שאת טובה בעבודה שלך.

עונה 4:
הסצנה העקומה בין ג'ואן וגרג לא מראה רק עד כמה היחסים ביניהם לא טובים עכשיו, אלא בעיקר מנבאת את ההמשך – טוב לא יהיה להם ושום דבר מהתכניות שהם מדברים עליהן בשולחן לא יתגשמו.

תגובה 1:

  1. ניתוח נפלא ועוד נקודה אחת. בסצינה שבה בטי ניגשת לתנור ומביטה בסיר שנמצא שם, זה נראה שברגע הראשון אחרי שהתנקתה ונרגעה, שהחליטה להכין ארוחת ערב משפחתית - מנסה עדיין לקבל כביכול את המילים של דון בלילה ולהתפייס. אבל אז מגיע ג'ימי ברט ומזכיר לה עד כמה דון השפיל אותה (הן בפעם הראשונה כשלקח אותה לפגוש את ג'ימי כדי להוציא ממנו התנצלות) ובעיקר בעצם ההשפלה בבגידה עם בובי הזקנה (אגב בהקבלה לסדרה הורתה מולידתה של זאת - הסופרנוס, גם שם טוני נזרק מהבית על ידי כרמלה אחרי שבגד בה עם צולעת. כאילו הנשים הכנועות אומרות, מילא לו בגדת בי עם טובה ממני - אבל בגידה לשם בגידה? על זה אני לא מוכנה לסלוח), ואז מחליטה לזרוק אותו מהבית. למרות שבעוד כמה פרקים שיחזור מקליפורניה היא תנזוף בו על זה שנעלם, כאילו מה ציפית שיקרה (האמת כמובן שהיא מצפה מדון בעיקר שיודה ושלא יחשוב אותה לכל כך מטומטמת, מה שמראה שעיקר חטאו הוא זה שהביך אותה וחשב שהיא מטומטמת. לא הבגידות עליהן היא יודעת עוד מאמצע עונה 1 ועוברת בשתיקה)

    השבמחק