יום שלישי, 7 בפברואר 2012

עונה 2, פרק 10: במשפחות הכי טובות



Who's to say it wouldn't be better? So it's not yours, that could be good""

בפרק "הירושה", כולם באמת עסוקים בירושות, אבל אף אחת מהן אינה כספית. יותר מזה, בטי ופיט מנסים להשיג ירושה מהוריהם ולא מצליחים (בטי לא מוצאת את החפצים שרצתה, פיט מגלה שאביו הפסיד את כל הכסף שהיה לו). לאורך הפרק אנחנו נתקלים בסוגים שונים של משפחות, של יחסי הורים וילדים ומגלים את הבעיות שכל אחד מקבל מהוריו או נותן לילדים שלו. 

בתחילת הפרק מתכנסת מחלקת הקריאייטיב במשרד של דון. סידורי הישיבה מעניינים – פגי יושבת לצדו של דון, בעוד פיט ופול יושבים מולם. בהתאם, מדובר בשני מחנות, כשדון ופגי מבקשים להכין את פיט ופול לנסיעתם הקרובה, והם אפילו לא מביעים עניין בכך. דון כועס וחושב שאולי כדאי היה לו לשלוח את פגי לכנס בלוס אנג'לס. כנראה שהוא עוד לא מוכן לשלוח אשה למשימה כזו, אבל כבר לוקח אותה תחת חסותו וסומך עליה יותר מעל האחרים. 

טרודי מציעה לפיט לאמץ ילד, מכיוון שהם לא מצליחים להכנס להיריון. הוא לא מוכן לשקול אימוץ, מכיוון שמדובר בתינוק של מישהו אחר, וזה "לא טבעי" לדעתו. בלי לדעת כמובן, שאם כולם היו חושבים כמוהו, כנראה שלילד שכן נולד לו, לא היה איפה לגדול.  

בטי מודיעה לדון, שעדיין לא חזר לגור בבית, שאבא שלה עבר שבץ. הוא מגיע ושניהם נוסעים לבית הוריה של בטי. הקשר בינה לבין גלוריה, זוגתו של ג'ין האב, מוגדר מיד - גלוריה מכבה את האור שבטי מדליקה בכניסה (ומאוחר יותר גם סוגרת את החלון בחדר שבו בטי ואחיה נמצאים ומדברים על אמם). אנחנו לומדים להכיר את המשפחה – אחיה של בטי, וויליאם, מתלהב מהרכב של דון, אבל לא אוהב את העובדה שבטי חושבת שהכל יותר טוב בניו יורק (או בקיצור, לגבר מותר להתלהב מהצלחה, לאשה לא), גלוריה היא אשה אנוכית – כשנסעה באמבולנס עם ג'ין לבית החולים, היא הייתה נסערת בגלל הלבוש שלה ולא בגלל מצבו הרפואי. היא גם די מרוצה להזכיר לו שאשתו כבר מתה, כשהוא מתבלבל בינה לבין בטי. ג'ין מתייחס לבטי כאל מלאך ונסיכה, כך הוא גם מכנה אותה. בדון הוא לא בוטח, כי אין לו משפחה, הוא לא יודע עליו כלום והוא כמובן צודק. לדון אין שום ירושה מהמשפחה שלו, לפחות לא כזו שהוא חושף או מודה בה, ולכן הוא תעלומה בעיני כל הסובבים אותו. מעניין, אגב, שג'ין גוער בדון על היחס שלו לבטי, למרות שהוא לא יודע כלום על מה שקורה ביניהם. אינסטינקט אבהי?


כבר השווצתי בזה שאני מגה - סובלני לשחורים? פול ושילה (צילום מהאתר הרשמי)


בחזרה לסטרלינג קופר – שילה, חברתו של פול, מגיעה לביקור במשרד ומגלה שפול נוסע לכנס בלוס אנג'לס, במקום לנסוע איתה למיסיסיפי כדי לגייס מצביעים שחורים. כששניהם מדברים, ג'ואן עוברת ליד שניהם ומזכירה לנו בלי להגיד מילה, את מה שאמרה לפול בעבר – הוא מנסה להתנהג כאילו הוא כל כך מתוחכם ונאור, אבל הוא לא. בהמשך, כשהם יורדים במעלית, פול מבקש מהוליס, נער המעלית השחור, לקרוא לו בשמו ולא "מר קינזי" ומיד מציג בפניו את שילה. שני משפטים שרוצים להגיד "היי, אני בעד שחורים". כמובן שמיד עולה השאלה, מדוע רק עכשיו פול מתקן את הוליס? והתשובה ברורה. 

פיט ואחיו מדברים על הירושה שאבדה, והעובדה שלאמא שלהם כבר לא נשאר ממה להתקיים. הם תוהים על כמה זמן היא עוד תוכל להחזיק בחיים, ופיט מזכיר את  Rope של היצ'קוק, אמנם כביכול כבדיחה, אבל עדיין זורק לחלל האוויר רעיון מטריד מאוד. אחר כך הוא מעלה את נושא האימוץ, בנסיון להבין מה אחיו חושב על כך – כנראה שבכל זאת פיט לא פוסל את האפשרות לחלוטין. באד אומר שזה בטח מאכזב שהם לא מצליחים להכנס להיריון, פיט לא נראה מאוכזב במיוחד. אמא של פיט, לעומת זאת, חושבת שאימוץ הוא עילה לנישול מהירושה. חבל רק שהיא לא מבינה שאין באמת ירושה. נראה שפיט נקרע בין חוסר הרצון לאמץ (שדי ברור עכשיו ממי ירש אותו) לבין הרצון להכעיס את אמו, אולי כנקמה כלפי אביו שלא השאיר לו דבר. 

בבית משפחתה של בטי, אחיה מתלונן על כך שהוא היחיד שנשאר לעזור לאב החולה. בטי מתגוננת בטענה שדון עובד בעיר ולא יכול לגור כל כך רחוק. וויליאם מקשה וטוען שדון יכל אפילו לבנות בית לג'ין, אם היה רוצה – הוא הרי ראה את הרכב ויודע שלדון ובטי יש כסף. בטי גוערת בו על כך שהוא "סופר כסף של אחרים" ובאותה נשימה מחפשת חפצים שהיו שייכים לאמא שלה שהיא רוצה לקחת. 

בהמשך, דון ובטי הולכים לישון – מאחורי הדלת הסגורה כבר לא צריך להתנהג כאילו הכל בסדר, ודון נאלץ לישון על הרצפה. באמצע הלילה, בטי האומללה מתעוררת, מצטרפת אליו ושוכבת איתו.
בבוקר, ג'ין גוער בבטי על שהיא "מעשנת כמו קטר". מיד אחר כך הוא מתבלבל שוב בינה לבין אמה, והפעם בצורה מביכה הרבה יותר – הוא מציע לה לעלות איתו לחדר השינה ונוגע בה. בטי נסערת ומוציאה את כל התסכול בזרועותיה של ויולה, העוזרת מימי ילדותה. היא היחידה שמעזה לומר לבטי שמצבו של אביה לא טוב, אבל גם מבקשת ממנה להניח לילדות ולטפל בבעלה ובילדיה. תקופת הילדות והתלות בהורים נגמרה, עכשיו תורה של בטי להיות הורה. 

כשהם חוזרים הביתה, דון חושב שבטי מוכנה שיחזור הביתה, לאור אירועי הלילה האחרון. אבל היא מודיעה לו ששום דבר לא השתנה והיא לא רוצה בנוכחותו. הוא הולך למשרד ושם כולם עושים מסיבה להארי לרגל הולדת התינוק. הילדי המזכירה מאחלת לו מזל טוב, כדי להזכיר לנו שאיתה הוא בגד באשתו – הירושה שהתינוק החדש מקבל רקובה עוד לפני שהגיע לעולם. 

אתה בגדת עם מזכירה, אני בגדתי עם מזכירה. העיקר שלכולנו יש תינוקות. פיט, פגי, פול, הארי וקן (צילום מהאתר הרשמי)


דון מחליט לנסוע לכנס בלוס אנג'לס במקום פול. ג'ואן מנצלת את המצב כדי להודיע על כך לפול בפני כולם ולא לשלוח לו תזכיר כמו שדון ביקש. פול מאוכזב אבל גם הוא מצליח להפוך את מצבו לקצת יותר טוב, כשהוא משקר לשילה ואומר לה שהחליט שלא לנסוע כדי לבוא איתה. בהמשך הוא מתנשא על נוסעי האוטובוס השחורים ומסביר למה בפרסום אין משמעות לצבע העור – כולם צרכנים. למרות שפול מסווה את המילים שלו בדיבורים יפים על מרקסיזם, הוא בעצם רוצה לומר "לא אכפת לנו מאיפה הכסף מגיע". הוא הולך ומבסס את מעמדו כצבוע וחלול. בדיוק כמו שג'ואן הבינה כבר מזמן.

פיט השיכור מנסה לנהל שיחה עם פגי. בתירוץ של "אני עומד לטוס לראשונה מאז שאבא שלי נהרג בהתרסקות" הוא ממשיך לספר לה על המשפחה שלו. הוא שונא את אמא שלו ולא מבין מה כל כך טוב במשפחה הזו שאי אפשר לקחת ילד מבחוץ. פגי לא ממש מבינה מה הוא רוצה, ויותר מכך, נרתעת מהכנות ומהקרבה לנושא אותו היא כל כך רוצה להדחיק. מעניין, אבל לא מפתיע, שפיט בחר בה כדי לשפוך את לבו. 

בטי מוצאת בחצר את גלן בישופ, שברח מהבית. גם הוא קיבל "ירושה" גרועה – אבא לא נוכח, לאמא יש חבר. כמו אצל בטי, רק הפוך. ממש משלימים אחד את השנייה. עם גלן, בטי נעה בין תפקיד האמא – מכבסת לו את הבגדים ומכינה לו אוכל, לתפקיד הילדה – אוכלת כמו ילדה קטנה, הם רואים טלוויזיה, ואבוי – אפילו גם לתפקיד הרעייה – נותנת לו חולצה של דון ומרשה לו להחזיק את ידה ולהבטיח לה שיציל אותה ויברח איתה. זה אפילו לא מוזר בעיניה. בטי מבינה את גלן יותר מאמא שלו, וגם הוא מבין כנראה את הנפש המתוסבכת שלה. אבל הוא עדיין ילד, ולכן כשסאלי ובובי חוזרים ומזכירים לה את תפקידה, היא מתקשרת להלן שבאה להחזיר אותו הביתה. אני שונא אותך, גלן אומר לה. סאלי רואה הכל ולא אומרת דבר כדי להגן עליה.  

בטי משתפת את הלן בעובדה שדון כבר לא גר בבית – היא יודעת שרק היא תבין אותה. ולחשוב שעד לא מזמן רק המחשבה על שכנה גרושה זעזע אותה. השיחה על כמה הלן חושבת שהיא אמא גרועה מעלה את ההבנה שבכל בית ההורים נותנים לילדים שלהם "ירושה" גרועה. החלק הכי קשה, אומרת הלן, הוא להבין שאת האחראית. במקרה של בטי באמת עולה השאלה עד כמה היא יכולה להצליח לבד. הרי רק עכשיו ראינו עד כמה היא בעצמה ילדה. 

נקודות למחשבה:

 - בפגישה, נראה שפגי כרגע עומדת בין דמותה הילדותית הישנה (מספרת על האחיינים שלה, שישמחו לקבל חתימה מאסטרונאוט) לבין המקצוענית שמנסה להצליח (יושבת ליד דון, קוראת לו בשמו הפרטי).

- דמיון בין פיט לדון: הוא קורא לאשתו טרודי "טוויטי", בדומה לדון, שמכנה את בטי "בירדי".




עתידות (ספויילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד

המשך עונה 2 - תחילת עונה 3:

הלילה המשותף של דון ובטי בבית של סבא ג'ין, הוא גם הלילה שבו הם יוצרים את התינוק הבא שלהם, שגם שמו יהיה ג'ין.