יום שלישי, 19 ביולי 2011

עונה 2, פרק 3: נשים קטנות

"What is better than tears to make a girl ready to hear that she can be beautiful?"

הפרק מאתגר את הביטוי "מאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה" ומנסח אותו מחדש. הגברים אמנם מצליחים, אבל על חשבונן של הנשים שנרמסות בדרך. המצטיין מכולם בפרק הזה הוא כמובן דון, שמחסל כל התנהגות עצמאית מהנשים סביבו, ומאלף את כולן לתועלתו האישית. 

בזמן צילומי פרסומת ללקוח של סטרלינג קופר, כוכב הפרסומת, ג'ימי בארט, עושה רושם של בחור מקצועי עד שהוא לועג לבעלת העסק, גברת שילינג, ולמשקלה בצורה בוטה. היא נעלבת והתקרית הופכת למשבר. 


כוכב חצוף, ג'ימי בארט (צילום מהאתר הרשמי)

הארי מקבל בטעות את תלוש השכר של קן, ומגלה שהוא מרוויח יותר ממנו. הרבה יותר. הוא מתקשר מיד לאשתו, ששולחת אותו לעמוד על שלו כדי לקבל העלאה בשכר. הארי המיואש מעדיף לעזוב ולא להתעמת מול מעסיקיו, ולכן הוא מתקשר לחבר ב – CBS כדי לשאול אם יש עבודה. למרות שאין אחת כזו, הוא מתעניין במקרה (שקרה במציאות) שבו ספונסרים משכו את הפרסומות שלהם מפרק בסדרה "The Defenders", כיוון שעסק בהפלות. הוא חושב שיש לו פתרון לעניין הזה. 

קן ורוג'ר מגיעים אל דון כדי לדון במשבר ג'ימי בארט, מאשימים אחד את השני ומגיעים למסקנה שדון הוא זה שצריך לסדר את העניינים. למרבה הצער, כשכל הבלגן התרחש, דון היה בקולנוע, אבל מישהו אחר חייב לשלם את המחיר על המחדל. הקרבן הנבחר הוא, כמובן, המזכירה. דון מפטר את לויס על שלא מילאה את תפקידה, בלי שום קשר לכך שלא היה שום דבר שיכלה לעשות בזמן שהבוס שלה צפה בסרט צרפתי בזמן העבודה. המזכירה המחליפה שלו, בינתיים, היא ג'ואן. היא מציעה למצוא לדון "עד פגי אולסן", אבל הדבר האחרון שחסר לו זה עוד מזכירה שאפתנית. הוא רוצה מישהי שתשמח בעבודה שלה, ולא תעשה לו יותר מדי בלגן. אשה קטנה, בדיוק כמו ג'ואן.

דון מגיע לסט הפרסומת כדי למצוא את ג'ימי, אבל מוצא במקומו את אשתו, בובי, שגם מנהלת אותו. בובי מבהירה לו שג'ימי שונא אנשים כמו דון – "פרסומאי בחליפה, עם סיגריה מוחזקת בצורה מושלמת ואף שיערה שאינה במקומה, אתה תגיד לו שהוא היה ילד רע?" – בובי מצטיירת כאשה מאוד חזקה ודעתנית שלא מאוימת מאף אחד. היא מסבירה לדון בדיוק איך להפעיל את בעלה (כולל המשפט "הוא צריך לחשוב שיש לו סיכוי עם אשתך", בלי למצמץ). כשהיא מבקשת ללכת, דון מציע להסיע אותה. "יורד גשם", הוא אומר ומרים את מטרייתו הארוכה. פרויד היה אוהב את הרמז הזה, כיוון שברגע שהם נכנסים למכונית, ברד יורד ובובי מנצלת את המצב כדי לנשק את דון. 

בארוחת הערב, המשפחה המושלמת למראה מתנהלת כאילו הכל כרגיל, אבל כשסאלי מבקשת לבוא עם אמא שלה לרכיבה, בטי מסרבת כדי שלא תפריע לה בתחביב השני שלה – פלרטוטים ומבטים עם ארתור הצעיר, וכשאמא מחזירה לאבא את השעון שלו מתיקון, ומוסיפה לו הקדשה מרגשת, אבא מנשק את אמא אבל ממש באותו יום הוא בגד בה. שוב. 

בטי פוגשת את ארתור בשעת הרכיבה. היא מלמדת אותו כיצד לחנך את הסוסה שלו, והוא בתמורה מחמיא לה על יופייה, מספר לה על היחסים הלא מספקים עם ארוסתו, שהיא אמנם עשירה אבל הדבר היחיד שחסר לה בחיים הוא בן זוג נאמן, כיוון שארתור מנסה לנשק את בטי. היא נרתעת (למרות שברור שבחוסר רצון) ומנסה לשכנע אותו שהכל בסדר איתה, שהיא לא עצובה כמו שהוא טוען (ובצדק) אלא "אסירת תודה". כשהיא בורחת החוצה מהאורווה, הידיים שלה רועדות. הוא קורא אותה במדויק בלי להכיר אותה כמעט, היא חזרה להדחקות שלה.

בזמן שכל זה קורה ובטי מאלצת את עצמה לשמור על נאמנות, דון מזמין את בובי לארוחת פיוס עם ג'ימי והלקוחות, ועל הדרך משחיל כמה רמיזות שמזכירות לנו שלא הכל ביזנס בין השניים, ושהוא לא מתחרט על מה שקרה ביניהם. את בטי הוא מגייס לארוחה במרמה – גורם לה לחשוב שהם יוצאים לבילוי רומנטי ואחרי שהיא מתרגשת, הוא מאכזב אותה. אני לא רוצה לבלות איתך, אני צריך אותך לטובת העסקים שלי – שתהיי נוצצת ומקסימה. כמו קישוט יפה שהאורחים יהנו ממנו. 

במשרד, כולם צופים ב - "The benefactor" הפרק המדובר (שעל שמו נקרא גם הפרק הזה) שהארי מנסה לשכנע את "בל ג'ולי" לפרסם בו, כיוון שנושא ההפלות מדבר לנשים והן יצפו בו. הקטע אותו רואים עוסק במקרה של אשה שהעזה לקחת את גורלה בידיה, ונענשת על כך. כשהמילים "ילד לא חוקי" ו"להסתבך במשהו כל כך מכוער" נאמרות, אנחנו רואים את פגי, צופה בגורלה שלה ומורידה את ראשה בעצב. למרות נסיונות השכנוע (מה מוכר יותר טוב מנשים פגועות שרק צריכות להרגיש טוב יותר עם עצמן, באמצעות איפור, כמובן), הלקוח מודיע שאין לו עניין להיות חלק משערורייה וש"בל ג'ולי" היא חברה המאמינה בערכי משפחה. הוא עצמו כנראה פחות מאמין בהם, ומנסה לפלרטט עם סאל בדרך החוצה מחדר הישיבות. 

בניגוד לעולם הנשים, בו מזכירה היא קרבן לרשלנות של הבוס שלה, להארי הספיק להראות רק נסיון כושל למכור חסות, וכבר הוא מבקש – ומקבל – מחלקת טלוויזיה משלו, פלוס העלאה בשכר. ג'ניפר, אשתו, תרוץ מחר לספר לכולם. לא חלילה על שהעצה שלה עזרה לו להתקדם, אלא להשוויץ בכך שהוא מנהל את מחלקת הטלוויזיה בסטרלינג קופר. שום קרדיט לעצמה. עוד אשה קטנה. 

השילינגים והדרייפרים יושבים לארוחת הערב, מדברים על גידול ילדים וממתינים לג'ימי. כשהוא ובובי מגיעים באיחור, הדבר היחיד שמעניין אותו זה לפלרטט עם בטי, וכמה שיותר. דון מתעצבן – לא כי ג'ימי מתחיל עם אשתו, הרי לשם כך היא שם, אלא כי העסקים בסכנה. הוא יוצא אחרי בובי ודורש ממנה את ההתנצלות המובטחת. היא מנסה לסחוט אותו, אבל מהר מאוד דון מזכיר לה שהיא רק אשה – גם פיזית – כשיד אחת שלו תופסת בשיערה ויד שניה מתחת לחצאית שלה, ומאיים להרוס את ג'ימי. כשהם שבים לשולחן, תוך כמה שניות ההתנצלות כבר מאחוריהם. 


אל תתלהבי, את רק אישה. רק לוודא... כן, את אישה. דון ובובי (צילום מהאתר הרשמי)

בדרך חזרה הביתה, בטי בוכה. לא כי היא העבירה ערב שלם בתור בובת משחקים, לא כי בעלה מאיים, בוגד ומשקר, אלא כי היא מתעקשת לחשוב שהמציאות המעוותת שהיא רואה לנגד עיניה היא חיובית – "אני כל כך שמחה. כשאמרתי שאני רוצה להיות חלק מחייך, לזה התכוונתי". אשה יותר קטנה מזה – אין.








עתידות (ספוילרים, בלע"ז):
שזה בעצם, דברים שקרו בפרק ויש להם קשר לעתיד
סוף עונה 3: 
- סאל מצליח לחמוק הפעם מפלירטוטים עם לקוח. בפעם הבאה, זה לא ייגמר ברמיזות וזה לא ייגמר טוב. גם הוא יפוטר כדי לחפות על בעיות של בכירים ממנו.
- בטי אמנם מצטיירת מתחילת הסדרה כאשה פסיבית שתעשה הכל כדי לשמור על הנישואין, אבל בסופו של דבר אפילו היא תצליח לשבור את תדמית הרעייה המסורה בכל מחיר, ותעזוב את דון.